Om Ängsulls förskola

På Ängsulls förskola genomsyras arbetet av barns skriv- och läsglädje, då vår profilering är barns kontakt med det skrivna språket.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vår profilering är ”Barns kontakt med det skrivna språket” vilket genomsyrar förskolan. Vi har ett stort fokus på språk, skrift och kommunikation. För att ge barnen möjlighet att få se och använda sig av det skrivna ordet i meningsfulla sammanhang använder vi oss av väggtidningar, ordlådor och ordlappar.

Skrivandet har blivit en naturlig del i förskolans verksamhet och ger barnen en god start inför grundskolan och livet. För att ytterligare förstärka språket och kommunikationen använder vi oss av TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation. Vi har enats om 16 grundtecken som vi arbetar för att alltid teckna när vi uttalar orden, till exempel ska vi alltid teckna tack när vi säger tack.

Barnens intresse styr

Barns delaktighet och intressen styr vår verksamhet och vi lägger stor vikt vid att se och sätta ord på matematik, teknik och naturvetenskap i vår vardag. Vår likabehandlingsplan har en stor, aktiv del i vårt dagliga pedagogiska arbete.

Vår verksamhet utgår ifrån barnens intressen, erfarenheter och göranden. Varje termin är indelad i olika faser utifrån ett årshjul. Vi börjar med att observera och dokumentera för att få syn på vad barnen intresserar sig för, pratar om, vad de leker, hur de leker, vilka de leker med samt var de leker. Utifrån dessa observationer utformas våra mål och vårt temaarbete för terminen.

Därefter börjar perioden med temaarbeten, olika arbeten för olika barn. Under perioden fortsätter vi att observera och reflektera för att hela tiden hålla våra teman aktuella och utveckla dem i samspel med barnens intressen och erfarenheter. Projekten kan vara olika långa och ha olika stor omfattning. De olika teman som vi arbetar med utgår i sin tur ifrån den bok vi arbetar med under året. I slutet på varje termin ligger en period av reflektion och avslut.

Våra avdelningar

Glöden

De barn som är 3-6 år går på Glöden.

Gnistan

De yngre barnen som är 1-3 år går på Gnistan.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Ängsulls förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor