Om Högbergsgården

Hos oss arbetar barn och personal mot gemensamma mål. Vi lägger stor vikt vid en trygg och positiv uppväxtmiljö. Barnens lust och nyfikenhet är utgångspunkten när vi formar vår verksamhet. Förskolan ligger på Brynäs.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

På Högbergsgården arbetar vi ständigt för att utveckla vår verksamhet. Genom att formulera en handlingsplan med några prioriterade mål ur läroplanen arbetar vi för att höja kvalitén på vår verksamhet.

På Högbergsgården arbetar vi tematiskt med temat Barn utforskar vår närmiljö. Där vi på ett naturligt sätt får in ett utforskande inom naturvetenskap och teknik.

Vi arbetar mycket med språk och kommunikation. Vi lägger även stor vikt vid utevistelse.

Vår förskola har närhet till fotbollsplan, lekparker och bussförbindelser som tar oss till skogen.

Våra avdelningar

Snigeln

Här går de barn som är 1-2 år.

Myran

Här går de barn som är 2-4 år.

Masken

Här går de äldsta barnen som är 4-5 år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till förskolan, biträdande rektor och rektor.