Om Källö förskola

Vår målsättning på Källö förskola är att ditt barn ska känna trygghet, glädje och tillit till sin egen förmåga. Förskolan ligger i Bomhus.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi vill tillsammans med dig skapa en bra grund för Ditt barn att möta omvärlden.

Vår målsättning är att:

  • Skapa en trygg, rolig och lärorik miljö för barnet på förskolan.
  • Se varje barns kompetenser och behov genom att uppmuntra och utmana barnets sociala, språkliga, matematiska, motoriska och emotionella utveckling.
  • Ge barnet inflytande över sin dag på förskolan.
  • Lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.

Våra tre prioriterade mål är normer och värden, utveckling och lärande samt barns inflytande. För att nå dessa använder vi oss av olika metoder tillsammans med barnen: vi har leken i centrum, ger tid till samtal och reflektioner i vardagssituationer, sjunger, dramatiserar, läser, provar på bokstäver och siffror, pusslar, spelar spel, skapar i färg och form, bakar, arbetar med datorer, experimenterar, har gymnastik och rytmik, har verksamhet i naturen med mera.

Vårt mål är att servera näringsriktig kost och vi undviker socker så mycket som möjligt.

Vi utvärderar vår verksamhet och våra prioriterade mål varje vår och presenterar detta i en kvalitetsredovisning.

Vi samarbetar med Sjöängsskolan i ett 1-16-årsperspektiv.

Avdelningar

Stjärnan Grön

Här går barn som är 1-3 år.

Stjärnan Blå

Här går barn som är 1-3 år.

Stjärnan Röd

Här går barn som är 3-5 år

Stjärnan Gul

Här går barn som är 3-5 år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Källö förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor.