Om Korpvägens förskola

Korpvägens förskola ligger i nära anslutning till Sörbyskolan i stadsdelen Sörby.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi arbetar med läroplanens målområden: normer och värden, barns delaktighet och inflytande samt omsorg, utveckling och lärande där språk, matematik samt naturvetenskap och teknik ingår. Estetiska lärprocesser och informations- och kommunikationsteknik används, på ett naturligt sätt, för att ge barnen ett utbud av moderna lärmetoder.

Vi ger barnen rika upplevelser av utomhusaktiviteter både på gården och i närliggande skogsområden.  På våra utflykter tar vi vara på naturens resurser på ett lekfullt och fantasifullt sätt. Leken är förskolans viktigaste arbetsmetod.

Maten får vi från Sodexo. Den tillagas av kocken i skolans kök och kommer nylagad till oss varje dag.

Förskolans medarbetare har tillgång till handledning av specialpedagog och logoped, för att på bästa sätt stödja de barn som har behov av extra stöd.

Vi har, i dagsläget, fyra barngrupper med olika antal barn i olika åldrar. Gruppernas namn är Kvittra, Drilla, Flaxa och Kraxa.

Här blir alla sitt bästa jag – tillsammans!

Våra avdelningar

  • Myran (tidigare Drilla)
  • Nyckelpigan (tidigare Kvittra)
  • Humlan (tidigare Flaxa)
  • Biet (tidigare Kraxa)

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till avdelningarna, biträdande rektor och rektor.