Arbetssätt
Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.
Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.
Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.
Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.
Valbo förskoleområde arbetar för att utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Det innebär att alla förskolor är anpassade utifrån barns olika behov, för att ge en god utbildning i en trygg miljö och för att nå en hög måluppfyllelse.
Vår kock lagar mat med kravodlade råvaror för att undvika onödiga tillsatser.
Vårt miljöarbete innebär att barnen redan från början får kunskap om sammanhangen i naturen. Pedagogerna är förebilder genom att visa varsamhet för den jord vi lever på och kan förmedla en positiv framtidstro.
På vår förskola jobbar vi utifrån våra fem M
Vi väcker intresse och nyfikenhet för naturvetenskap och teknik och hjälper barnen se sig själv i ett större sammanhang. Vår utomhusmiljö är varierad och inbjuder till både fantasifulla lekar, kreativitet och skötsel av våra odlingar. Vi källsortera våra sopor och komposterar allt matavfall.
På våren har vi fin och näringsrik jord att använda när vi planterar i landen och i växthuset. På hösten avslutas växtperioden med en skördefest. I närmiljön har vi tillgång till skogen där vi kan tillverka kojor, undersöka och upptäcka. Vi lär barnen att återanvända material och att laga saker som går sönder samt tillverka nya lekredskap.
Vi jobbar också för att skapa en inbjudande och stimulerande inomhusmiljö, anpassad för barnens ålder.
Förskolan har egen matlagning som gör att barnen dagligen får känna doften av nylagad mat. Genom att använda kravodlade råvaror undviker vi tillsatser i maten. Vi strävar efter att minska sockerintaget bland annat genom att servera nyttiga mellanmål. Vi äter egen odlade grönsaker, bär och frukter samt köper in från lokala bönder. Vi får ägg från egna höns. Barnen är delaktiga i tillverkningen av maten vid högtider som t.ex. julen.
Vi jobbar utifrån Gävle kommuns mål i Miljöstrategiskt program, och det innebär att vi jobbar med att minska svinnet, öka vegetabilierna och att inköpen av eko-krav varor ska vara minst 50 % till år 2020.
Massage på olika sätt, är en naturlig del av verksamheten. Det är viktigt att varje barn får medveten positiv beröring dagligen. Barn som lär sig ta på varandra utan att slåss känner sig omtyckt och respekterad för den man är.
De kreativa uttryckssätten ger möjlighet för barn att formulera sig, lära känna sig själv och därmed få en identitet. Genom att uttrycka sig med hela kroppen får barnen en känslomässig förståelse.
Att våga! – stärker självkänslan och barnen kan sen använda sig av den känslan i andra situationer.
Frisk luft ger friskare barn. Vi erbjuder vintertid skridskoåkning på gården och även skidåkning när snö finns. Markheden har alla årstider en variationsrik gård som erbjuder barnen klättringsmöjligheter, skog, fotbollsplan och stora ytor att springa på. Vi tränar även motoriken och balansen inomhus när vi har gymnastik och rörelselek.
Att röra på kroppen, det fastnar i knoppen!
Våra avdelningar
- Gul
- Grön
- Solen
- Blå
- Röd
Lärande för hållbar utveckling
Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.
Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.
Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.
Kontakta oss
Kontaktuppgifter till Markhedens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor