Om Masurgården

På vår förskola möter vi alla barn i deras olika funderingar och reflekterar tillsammans. Barnen är delaktiga i sin vardag under sin tid på förskolan.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi utgår från barnens intressen och behov i våra aktiviteter. Det kan var skogsutflykt, matematiska begrepp, språk och kommunikation, öva samarbete, rörelse till musik och mycket mer. Allt sker under lustfyllda former, vilket gör det lättare och roligare för barnens inlärning.

Vi arbetar prioriterat med lärande om hållbar utveckling i den pedagogiska, och dagliga verksamheten. Som bevis på detta miljöarbete har vi nu blivit en certifierad förskola och för det fått Grön Flagg-utmärkelse. Det är Sveriges största miljöutmärkelse från Håll Sverige rent, som är anpassad för förskola och skola. Vi arbetar även prioriterat med digitalisering där vårt mål är att barnen ska bli producenter och inte konsumenter.

På Masurgården finns tre hemvister där barnen är indelade utifrån ålder. Vi har en kock som lagar vår mat från grunden och använder till stor del ekologiska och närproducerade råvaror. Vi har en matsal där vi äter gemensam drop-in frukost. Efter frukost har vi aktiviteter ute eller inne i mindre grupper. Vi äter lunch i två omgångar, de yngsta först och de äldre lite senare.

Vi har en stor härlig gård, som inbjuder till mycket lek. Där finns bland annat gungor, cyklar, rutschbanor och en egen liten skog, utevistelse är en mycket bra träning för barnens grovmotorik.

Efter lunch är det sovstund för de yngsta och lässtund för de äldre barnen.

Våra avdelningar

  • Solen (1-2 år)
  • Månen (2-4 år)
  • Stjärnan (4-5 år)

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Masurgårdens avdelningar, biträdande rektor och rektor