Om Myrbackagården

På Myrbackagårdens förskola främjar vi ditt barns lärande. Vi rustar varje barn med glädje och tillit till sitt livslånga lärande. Förskolan ligger i Bomhus.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi möter barnen i en samspelad atmosfär där vuxna är närvarande och lyhörda för barnen. Vi ser barnen som våra medmänniskor och utgår från deras intressen och erfarenheter så att barnen känner trygghet och ansvar.

Inom vår förskola är flickor och pojkar jämställda. De har samma möjligheter att prova och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.

Vår målsättning på Myrbackagårdens förskola är att ditt barn ska känna trygghet, glädje och tillit till sin egen förmåga. Vi vill tillsammans med dig skapa en bra grund för ditt barn att möta omvärlden.

Normer och värden, utveckling och lärande samt barns inflytande är våra tre prioriterade mål. För att nå målen använder vi oss av olika metoder tillsammans med barnen:

  • Vi har leken i centrum
  • Vi ger tid till samtal och reflektioner i vardagssituationer
  • Vi sjunger och dramatiserar
  • Vi läser och provar på bokstäver och siffror
  • Vi pusslar och spelar spel
  • Vi skapar i färg och form
  • Vi bakar
  • Vi arbetar med dator
  • Vi experimenterar
  • Vi har gymnastik och rytmik
  • Vi har verksamhet ute i naturen.

Våra avdelningar

Tomtebo och Trollebo

På avdelningarna Tomtebo och Trollebo går barn i åldern 1-3 år.

Busebo och Knyttebo

På avdelningarna Busebo och Knyttebo går barn i åldern 3-5 år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Myrbackagården, biträdande rektor och rektor.