Om Östers förskola

Östers förskola är Gävles första kemikalismarta förskola och den ligger centralt på Öster i Gävle.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Våra material, möbler och leksaker är noga utvalda och strävar mot att hålla en giftfri kvalitet. Förskolan har egen matlagning med en hög andel ekologiska och närproducerade livsmedel.

På Öster förskola ges stort utrymme för att barnen ska utveckla sin förståelse för vad demokrati är. Vi tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar och där vi bjuder in dem till olika former av samarbete och beslutsfattande.

Barnen har inflytande över och är delaktiga i, hur våra miljöer utformas och hur verksamheten planeras.

Barn är nyfikna, företagsamma, har erfarenheter och intressen. Vi uppmuntrar och tar tillvara på det för att stimulera deras vilja och lust att lära. Lärandet baserar på samspelet mellan pedagoger, barnet, barnen, förskolans miljö och vårdnadshavare, som alla är ömsesidigt beroende av varandra.

Vi tar ansvar för att utveckla en tillitsfull relation mellan oss, barnet och barnets familj. Vi för fortlöpande samtal med vårdnadshavare kring barnets trivsel, utveckling och lärande både i och utanför förskolan.

Våra avdelningar

Ängen och Blomman

Här går de yngre barn mellan 1-3 år.

Trädet och Fågeln

Här går de äldre barn mellan 3-5 år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Östers förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor