Om Tummelisagården

Vårt mål är att barnen ska ha roligt, utveckla en bra självkänsla och skapa goda relationer. Vi vill att både barn och föräldrar ska känna sig trygga. Tummelisagården ligger nära naturen i stadsdelen Hemlingby.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

På Tummelisagården ger vi barnen rika upplevelser av utomhusaktiviteter både på gården och i närliggande skog.  På våra utflykter tar vi vara på naturens resurser på ett lekfullt och fantasifullt sätt. Leken är förskolans viktigaste arbetsmetod.

I vardagen integreras läroplanens målområden: normer och värden, barns delaktighet och inflytande samt omsorg, utveckling och lärande där språk, matematik och naturvetenskap och teknik bildar en helhet i vårt tematiska arbetssätt.

Vi har nära till Hemlingby friluftsområde, där det bland annat finns pulkabacke, skidspår och olika djur, till exempel kaniner, får och hästar. Vi har även en egen inhägnad skogsglänta i anslutning till förskolans gård.

Vår kock tillagar maten med hög andel ekologiska produkter. Varje vecka tar kocken också emot barn i köket enligt konceptet ”Mini-kockar”. Där får barn, på ett naturligt sätt, vara delaktiga i tillagning av mat. I deltagandet ingår samtal kring hållbar utveckling, minskat matsvinn och hur maten presenteras på ett fint och lekfullt sätt.

Här blir alla sitt bästa jag – tillsammans!

Våra avdelningar

Blåsippan och Gullvivan

Här går barn i åldrarna cirka 1-3 år

Myrstacken, Regnbågen och Trollet

Här går barn i åldrarna cirka 3-6 år

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till förskolan, biträdande rektor och rektor