Trygghetsplan Sofiedalsskolan årskurs 7-9

Utbildning Gävle har beslutat att det skall upprättas Trygghetsplaner för att underlätta arbetet med att skapa trygga skolor utan kränkningar, trakasserier och diskriminering. Sofiedalskolans trygghetsplan bygger på Gävlemodellen samt skolans styrdokument, vilket inkluderar Skollagen, Diskrimineringslagen, Läroplaner samt Arbetsmiljölagen.

Framtagandet av trygghetsplanen görs av personalutbildare i samråd med skolans trygghetsteam, elevråd, rektorer och elevhälsa. Trygghetsplanen uppdateras årligen och bygger på det aktuella läget på skolan.  Den uppdaterade trygghetsplanens innehåll informeras för övrig personal på ett arbetsplats-möte under december månad.

Målet och syftet med planen är att alla elever ska nå framgång genom att ha en arbetsmiljö där de trivs och som är fri från kränkningar och diskriminering.

Övergripande ansvar för arbetet med trygghets- och likabehandlingsfrågor på skolan har rektor. Genomförandeansvaret är delegerat till biträdande rektorer och samtliga medarbetare.

Obligatoriska riktlinjer

De obligatoriska riktlinjerna syftar till att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkningar.

Vi på Sofiedalskolan arbetar för att:

  • skapa ett gott skolklimat med trygghet, gemenskap och studiero.
  • förstärka respekten för allas lika värde.
  • förebygga trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkningar.
  • all personal arbetar främjande i en hela skolan-ansats.

Främjande arbete

Det främjande arbetet syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas. Vårt kontinuerliga främjande arbete består av:

  • Lektioner i arbetslagen. Sofiedalskolan arbetar för att elevernas lektioner i möjligaste mån ska genomförs i arbetslagen för att öka elevernas trygghet. Det genomförs ämnesövergripande områden i varje årskurs en gång per termin i syfte att eleverna ska se den röda tråden mellan ämnen.
  • Inskolningsdagar genomförs vid läsårsstart innehållande värdegrundsövningar och information om skolans regler, förväntningar och rutiner.
  • Mentorstider där eleverna träffar sina mentorer tre gånger i veckan. Där genomförs klassråd och diskussioner om värdegrund och tid finns att lyfta det som berör på individnivå.
  • Skolans Trygghetsteam är utbildade i Gävlemodellen med representanter från varje arbetslag samt elevhälsan och skolledningen.
  • Klassråd och elevråd arbetar aktivt för att främja elevernas delaktighet i att vilja ta ansvar och ha inflytande över den sociala och kulturella och fysiska skolmiljön.
  • Elevcoacher finns som stöd under raster och olika studiesituationer för att vägleda, motivera och hjälpa eleverna både socialt och med studier.
  • Vuxna äter med eleverna, vilket innebär att det alltid finns vuxna i matsalen för att bygga relationer och främja en trygg skolmiljö.
  • Fritidsgården Soffan samarbetar med skolan och erbjuder elevcafé samt aktiviteter under skoldagens raster.
  • Elevrundor görs regelbundet på verksamhetsmöten för att synliggöra ev. otrygghet.
  • Sociala samverkansmöten genomförs regelbundet med bland annat Socialtjänsten, Nolla Sabbet, Fritidsgården Soffan, Polisen, Kyrkan och Drogfri Skola. Samarbete finns med Tobaksfri Duo.
  • Gemensamma aktiviteter och återkommande traditioner som lucia och skolavslutning arrangeras för att stärka vi-känslan på skolan.
  • Ordningsregler tas fram i samråd med klasserna, elevrådet och personalen. Gemensamma tydliga regler och förväntningar förankras vid läsårets början hos elever, personal och vårdnadshavare.
  • Rastaktiviteter anordnas av vår resurspersonal. Det finns kortspel, pingis, brädspel och annat att göra på utanför skolans alla arbetslag.
  • Trygghetsplanen informeras till all pedagogisk personal på ett personalmöte. Övrig personal informeras av bitr. rektor.
  • Hälsosamtal med skolsköterska erbjuds till alla elever i årskurs.
  • MVP där eleverna utbildas i våldsprevention för att motverka våldsbrott med fokus på fysiskt-, psykiskt-, rasistiskt- samt sexualiserat våld.
  • Trygghetsfrågor lyfts även på skolans APT:er.

Aktiva åtgärder

På Sofiedalskolan genomförs kartläggningar med syfte att skapa kunskap om var eventuell diskriminering, trakassering eller kränkande behandling sker. Resultatet av kartläggningarna ligger till grund för skolans fortsatta arbete.

  • Gävlemodellens trygghetsenkäter är elevernas indirekta utvärdering av hur trygghetsplanen fungerar.
  • Trygghetsteamets trygghetstemp är stående mindre undersökningar som utvärderar hur trygghetsplanen fungerar.
  • Relationsskattningar görs för att se över relationella aspekter av trygghet för eleverna.
  • Trygghetsvandringar genomförs där elever tillsammans med Trygghetsteam ser över den inre och yttre miljön. Resultaten analyseras av trygghetsteamet. Resultatet ska leda till åtgärder som sedan utvärderas i kommande trygghetsenkät.
  • Elevrådet har trygghetsfrågor som en stående punkt på dagordningen.
  • Trygghetsfrågor är en fast punkt på verksamhetsmöten.
  • Elevhälsoteamet träffas regelbundet och ser över vilka behov och stödinsatser som behövs på individ- och gruppnivå för elever och personal.

Individnivå

  • Utvecklingssamtal där elevens trygghet och trivsel på skolan diskuteras.
  • Hälsosamtal med skolsköterska erbjuds till alla elever i åk 7.
  • Relationsskattningar skapar en bild av elevers sociala trygghetsnätverk.

Mobilfri skola

Sofiedalskolan är en mobilfri skola. Detta innebär att eleverna lämnar in sina mobiltelefoner vid skolstart och får sedan tillbaka dem när skoldagen är över. Detta är en åtgärd för att minska kränkningar på nätet via sociala medier samt för att aktivera eleverna i rastaktiviteter som stärker de relationella banden mellan elever.

Elevers medverkan vid framtagandet av trygghetsplanen

Elevskyddsombud medverkar tillsammans med representanter från trygghets-teamet vid trygghetvandringar varje termin och ser över var otrygga platser finns. Resultaten av trygghetsvandringen återkopplas till trygghetsteamet som hittar strategier för att öka tryggheten i de upptäckta områdena.

Elevrådet har trygghet som en stående punkt under elevrådsmöten.

Elevrådet får tillsammans med personalutbildare möjlighet att utforma Sofiedalskolans trygghetsplan.

Gävlemodellens trygghetsenkät återkopplas till alla klasser och där ges möjlighet för elevers delaktighet i klassens trygghetsarbete.

Ordningsreglerna tas fram i samråd elever och personal vid skolstart. Dessutom finns egna ”klassregler” som eleverna själva bestämmer vid starten av årskurs 7.

Upptäcka och anmäla

Lärare och annan personal i skolan måste anmäla kränkande behandlingar och trakasserier som sker i samband med skolans verksamhet till rektorn när sådant uppdagas. Rektorn måste i sin tur anmäla vidare till huvudmannen och ansvarar för att en utredning i ärendet görs. Trygghetsteamet finns som stöd vid utredningar av dylikt. Skyldigheten att anmäla gäller oberoende av hur personalen får reda på kränkningen.

Källa: 6 kapitlet 10 § skollagen, Skolinspektionens beslut med diarienummer 2011:1859 och Skolinspektionens beslut med diarienummer 2018:5136.

Rutiner för anmälningsplikten

Var och en som arbetar på skolan som blir vittne till eller på annat sätt får information om att en elev är utsatt för kränkande behandling eller trakasserier följer nedanstående rutin:

  • Anmäl kränkningen på sidan ”Kränkande behandling” på kommunens intranät. Anmälan går då till rektor, biträdande rektor, chef grundskola och nämndens sekreterare som även är registrator. Snabblänk i form av QR-kod sitter uppsatta i samtliga personalrum för göra länken mer tillgänglig för all skolans personal.
  • Rektor eller biträdande rektor ansvarar för att ärendet utreds. Detta ska ske skyndsamt enligt lagen. Biträdande rektor delegerar utredningsansvaret till skolpersonal som kan ta hjälp av trygghetsteamet beroende på ärendets art. Efter att en anmälan om kränkande behandling gjorts skickar biträdande rektorer ut en fråga via mejl om huruvida en utredning är igångsatt.  Trygghetsteamet kollar av utredningarna på onsdagarnas arbetslagsmöte.
  • Trygghetsteamets huvuduppgift är att arbeta med att fastställa, förankra, utveckla och förbättra rutiner i skolans trygghetsarbete. Teamet arbetar även med akuta insatser, t ex vid mobbningsfall och fungerar som ett stöd till kollegor i det främjande och förebyggande arbetet. Teamet analyserar Gävlemodellens trygghetsenkäter och genomför och analyserar egna trygghetstemper.

Alla elever har rätt att vistas i en skolmiljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Det innebär att när all personal på vår skola ser eller får reda på att kränkningar förekommer, måste de ingripa och få kränkningarna att upphöra.

Upptäcka kränkande behandling (förebyggande)

På Sofiedalskolan finns det alltid personal ute på rasterna. Pedagoger och annan skolpersonal erbjuds lunch vilket gör att det alltid finns pedagoger i skolans matsal. Trygghet diskuteras alltid på utvecklingssamtal, klassråd och elevråd. Trygghetsenkäter och trygghetsvandringar görs regelbundet på skolan för att upptäcka brister. Trygghetsfrågor är en stående punkt vid elevrundorna på våra arbetslagsmöten. Det är viktigt att alla elever känner till att de kan vända sig till all personal på skolan om det är något som de behöver berätta.

Utredande och åtgärdande arbete

All personal på skolan har ett gemensamt ansvar för våra elever och arbetar enligt nedanstående arbetsgång. Personal som blir vittne till eller på annat sätt får information om att en elev är utsatt för kränkande behandling hanterar situationen omedelbart:

  • Reagera: All personal som ser eller på annat sätt får kännedom om att någon elev blir kränkt ingriper omedelbart för att avbryta handlingen. Den inblandade personalen samtalar med utsatt elev/elever för att få en första insyn i vas som inträffat. Samma personal ansvarar för att dokumentera händelsen och informera mentor.
  • Informera: Elevernas mentor informeras och informerar i sin tur vårdnadshavare skyndsamt.
  • Utreda och åtgärda: Enskilda samtal genomförs med vittnen och misstänkt utövare. Vårdnadshavare till misstänkt utövare informeras så fort det är lämpligt. Om utredningen visar att en elev blivit kränkt så görs en överenskommelse med kränkande elev om att detta omedelbart ska upphöra. Uppföljning skall göras genom samtal och återkoppling till eleverna och vårdnadshavare. Ärendet ska avslutas när både den kränkte och utredande skolpersonal upplever att kränkningarna upphört.

Vid upprepade kränkningar inleds en utredning av den utsatte elevens mentor eller en överenskommen personal genom enskilda samtal. Samtalen genomförs av två personer. I samtalen utreds vad som har hänt så att skolan kan vidta lämpliga åtgärder. Samtalen dokumenteras av deltagande vuxen. Biträdande rektor informeras. Vårdnadshavare till eleven informeras skyndsamt. Enskilda samtal genomförs med vittnen och misstänkt utövare. Vårdnadshavare till misstänkt utövare informeras så fort det är lämpligt.

Följa upp: Uppföljningssamtal sker inom två veckor, ibland varje eller varannan dag efter första samtalet. Mentor är ansvarig för att detta görs och att dokumentation genomförs.

Avsluta: När ärendet avslutas lämnas dokumentation till biträdande rektor för arkivering och avslut till huvudman.

Om inte lösning lyckas lämnas ärendet över till trygghetteamet. All dokumentation lämnas då till dem och ytterligare samtal med inblandade personer genomförs av dem. Vårdnadshavare, mentorer och biträdande rektor informeras fortlöpande. Uppföljning sker regelbundet och dokumenteras. Om de fortfarande inte upphör beslutar biträdande rektor i samråd med trygghetsteamet om ytterligare åtgärder.

Om kränkningen/trakasserierna fortfarande inte upphör rapporterar biträdande rektor till rektor som kallar berörda för möte då det kan bli aktuellt med ytterligare åtgärder enligt skollagen.

Stöd för samtal och dokumentation finns i trygghetspärmen.

Rutiner för anmälningsplikt: Om det finns en oro för att en elev far illa i hemmet eller på fritiden görs anmälan till Socialtjänsten. Den som får informationen rapporterar och lämnar information till biträdande rektor som gör anmälan.

Informera utsatta elever var de kan vända sig för stöd: 

  • Kurator
  • Skolsköterska
  • Mentorer, undervisande lärare, elevcoacher annan skolpersonal
  • Biträdande rektor, rektor