Trygghetsplan Stigslunds skola

Läs om Stigslunds skolas arbete för trygghet och likabehandling. Trygghetsplanen gäller för 23/24.

Innehåll

Verksamhetsformer som omfattas av trygghetsplanen är förskoleklass, fritidshem, fritidsklubb och grundskola årskurs 1-9.

Ansvariga för trygghetsplanen är rektor biträdande rektorer.

Trygghetsplanen tas upp på klassråd och elevråd. Personalen informeras under arbetsplatsträffar och andra möten.

Information om trygghetsplanen ges på vårdnadshavarmöten och på föräldraråd. Trygghetsplanen är tillgängliga på skolans hemsida.

Arbetet med framtagande av trygghetsplanen sker i klassråd och elevråd

Obligatoriska riktlinjer

Vi tar kraftigt avstånd från alla former av kränkningar och trakasserier mellan elever såväl som mellan personal och elever. Vi har nolltolerans mot kränkningar och arbetar målinriktat för en skola som präglas av ett gott skolklimat.

Vår målsättning är att Stigslunds skola ska vara en skola där alla, elever och vuxna, ska vara trygga och känna sig lika behandlade oavsett etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, kön, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning eller ålder.

Ingen elev eller personal ska känna sig utsatt för kränkande behandling.

Främjande arbete

Det främjande arbetet på Stigslunds skola syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt att utveckla en skolmiljö där alla elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas.

Främjande insatser på Stigslunds skola:

  • Eleverna har bestämda platser i klassrummen och i yngre åldrar har eleverna även bestämda platser i matsalen.
  • Rastaktiviteter för åk F-6.
  • Vi genomför trygghetsvandringar.
  • Vi arbetar regelbundet med ordningsregler, klassregler och klasskontrakt.
  • Gemensamma aktiviteter och traditioner som stärker sammanhållningen skolan.
  • I de yngre åldrarna har vi schemalagd rasttillsyn.
  • Elevråden arbetar med trivselskapande aktiviteter.
  • Skolan erbjuder aktiviteter via Skol IF som främjar samarbete mellan elever.
  • Alla klasser på Stigslunds skola har hemklassrum.

Det främjande arbetet sker kontinuerligt.

Främja lika rättigheter och möjligheter samt förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling

Prioriterat mål

Elever som går på Stigslunds skola ska känna sig trygga på skolan.

Aktiviteter Status Slutdatum Ansvarig
Stärka vuxnas arbete
Gruppstärkande arbete – Agera tillsammans
Ej påbörjad 2024-05-17 Biträdande rektorer
Arbete med den fysiska miljön i samverkan med elever Ej påbörjad 2024-04-30 Biträdande rektorer
Rastaktiviteter Ej påbörjad 2024-01-08 Biträdande rektorer
Samverkan med vårdnadshavare Ej påbörjad 2024-05-24 Biträdande rektorer
Tydlig rutin i framtagandet av ordningsreglerna Ej påbörjad 2024-01-31 Biträdande rektorer

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process

Sammanfattning av arbetet med aktiva åtgärder

Främja lika rättigheter och möjligheter samt förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling

Prioriterat mål

Elever som går på Stigslunds skola ska känna sig trygga på skolan.

Aktiviteter Status Slutdatum Ansvarig
Stärka vuxnas arbete
Gruppstärkande arbete – Agera tillsammans
Ej påbörjad 2024-05-17 Biträdande rektorer
Arbete med den fysiska miljön i samverkan med elever Ej påbörjad 2024-04-30 Biträdande rektorer
Rastaktiviteter Ej påbörjad 2024-01-08 Biträdande rektorer
Samverkan med vårdnadshavare Ej påbörjad 2024-05-24 Biträdande rektorer
Tydlig rutin i framtagandet av ordningsreglerna Ej påbörjad 2024-01-31 Biträdande rektorer

Upptäcka och anmäla

Genom olika former av samtal mellan elever och vuxna, genom personalens iakttagelser och genom andra mötesforum.

Genom Gävlemodellens enkäter, trygghetsvandringar med elevråd.

Var och en som arbetar inom grundskola är skyldiga att alltid agera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier.

Den vuxne som får kännedom om den inträffade kränkningen ska genast agera. Anmälan till huvudman görs via länk på kommunens intranät.

Anmälan går då direkt till biträdande rektor, rektor samt chef för grundskolan. Biträdande rektor informeras om vilka elever som är inblandade.

När vuxen kränker elev görs anmälan direkt till biträdande rektor.

Alla elever kan vända sig till all personal på skolan.

Rutiner/Förhindra/Utredande och åtgärdande arbete

Var och en som arbetar inom grundskola är skyldiga att alltid agera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier.

Den vuxne som får kännedom om den inträffade kränkningen ska genast ingripa. Samtal med inblandade elever och vittnen görs. Den vuxne som får kännedom om det inträffade gör även en anmälan till huvudman via kommunens intranät.

Ta reda på: Vad har hänt? Hur blir den kränkte utsatt? Finns det några vittnen? Hur ofta sker detta? Vem/vilka har varit inblandade? Var och när skedde händelsen?

Klasslärare och vårdnadshavare informeras om händelsen och om att utredning gällande kränkande behandling har startats. Denna information ska ske samma dag som kränkningen har uppmärksammats. Den vuxne som inlett utredning har dialog med ansvarig lärare/pedagog om vem som ansvarar för den fortsatta utredningen om inget annat överenskommits med rektor/biträdande rektor.

Utredningen dokumenteras på blankett Utredning- av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier. Blanketten finns på kommunens intranät. På blanketten finns frågor att besvara. Kopia lämnas till biträdande rektor.

Berörd personal gör efter den första delen av utredningen en bedömning om en kränkande behandling har skett eller inte. Om personalen bedömer att kränkande behandling inte har skett avslutas ärendet.

Om bedömningen görs att en kränkande behandling har skett beslutas om vilka konkreta åtgärder som ska vidtas. Dessa ska följas upp och utvärderas samt dokumenteras på blanketten.

Om kränkningen ej upphör trots åtgärder och uppföljningar informeras biträdande rektor. Biträdande rektor kan ge fortsatt uppdrag till Trygghetsteamet. Trygghetsteamet kan ansvara för att åtgärder och uppföljningar sker samt information till vårdnadshavare eller ge stöd till lärare i det fortsatta arbetet. Inträffar ytterligare händelser trots åtgärder och uppföljningar meddelas biträdande rektor och arbetet fortgår via skolans elevhälsoteam.

När åtgärderna har följts upp och utvärderingen visar att kränkningarna har upphört avslutas ärendet. All dokumentation lämnas till biträdande rektor. Biträdande rektor avslutar ärendet via anmälan till huvudman. Dokumentationen lämnas till skoladministratör för diarieföring och förvaring i elevakt.

Elever informeras via klassråd/mentorstid. All personal informeras vid skolstart om vilka rutiner som gäller på skolan.

Vikarier informeras via dokumentet vikarieinformation där det framgår att vid kränkningar kontaktas ordinarie personal. Aktuella ärenden följs i arbetslagen, utvecklingsgrupp och i trygghetsteam.

I skolans dokumentation använder vi dokumentet utredning av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier.

Alla utredningar diarieförs och noteras i elevakt. All dokumentation förvaras i skolans arkiv.

Uppföljning och utvärdering

Trygghetsplanen utvärderas årligen i trygghetsteamen, i arbetslagen på arbetsplatsträffar.

I samband med de trygghetsmätningar som görs lyfts frågan på arbetsplatsträffar och på arbetslagsmöten hur väl trygghetsplanen möter upp de främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet. En utvärdering görs av personalen i samband med läsårets slut.

De aktiva åtgärderna följs kontinuerligt upp under året.

Utvärderingen sker genom frågor till klassråden som sedan tas upp i elevråden.

Ansvarig är respektive mentor/klasslärare.