Trygghetsplan Ulvsäterskolan

Trygghetsplanen är till för att underlätta arbetet med att skapa en trygg skola utan kränkningar, trakasserier och diskriminering.

Planen syftar till att främja elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck, ålder eller funktionshinder och att förebygga och förhindra trakasserier och kränkande behandling.

Planen gäller för läsåret: 2023/2024

Ansvarig för planerna: Biträdande rektorer.

Trygghetsplanens Kalendarium

Augusti

  • Utbildning och repetition med personalen kring rutiner vid anmälan om kränkande behandling och dess utredningsarbete.
  • Inskolningsdagar med arbete utifrån trygghetsplanen, regler och rutiner för skolans personal.
  • Repetera konsekvenssystemet som är kopplat till skolans regler.
  • Repetition med personalen om att allt våld meddelas hem och eleven får en rast indragen.
  • Repetition för skolans personal om ”aktiva åtgärder”.
  • Under inskolningsdagarna revideras skolans regler tillsammans med eleverna.
  • Trygghetsplanen ska finnas synlig i samtliga klassrum.
  • Samtliga klasslärare och fritidspersonal får främjande uppgifter av personalutbildarna, som med fördel kan användas i klasserna under inskolningsveckorna.
  • Trygghetsteamet presenterar sig för samtliga elever med fotografi alt. video.
  • Nyanställd personal introduceras i Gävlemodellen.
  • Samtlig personal uppdateras med information om ”Rutiner för personal i Ulvsäterskolans verksamhet”
  • Arbetslagen får till uppgift att kontinuerligt dokumentera samtliga främjande åtgärder som genomförs i klasser, hus och skolan.

September

  • Möte med vårdnadshavarna där presentation av trygghetsplanen sker.
  • Trygghetsplanen presenteras för eleverna på skolan och fritidshem.
  • Kartläggning av otrygga platser under v37, redovisas vid efterföljande APT.
  • Arbetslagen analyserar och kartlägger skolmiljön.
  • Rastvärdsschema med arbetsbeskrivning utarbetas utifrån kartläggning.

Oktober

  • Gävlemodellens trygghetsenkät genomförs av eleverna under v42.

November

  • Resultatet av Gävlemodellens enkät analyseras samt presenteras för personalen. Vissa delar av enkäten ska även elever och vårdnadshavare ta del av.
  • Fokusområden på klassnivå, för klasslärare/fritidspersonal att arbeta med, tas fram.
  • Pedagoger identifierar de barn som är utsatta och dom som utsätter, detta görs utefter resultaten i trygghetsenkät v.42.
  • Eventuellt fokusområde att arbeta med på skolnivå väljs ut av trygghetsteam/bitr.rektor.
  • Eventuellt nya ”aktiva åtgärder” upprättas av arbetslagen utifrån resultaten i trygghetsenkät v.42.

Januari

  • Terminen startar med en repetition av arbetet från introduktionsdagarna i augusti, regler, konsekvenser, aktiva åtgärder och rutiner för skolans personal. Detta sker under de två första skolveckorna.
  • Repetition med personalen kring rutiner vid anmälan och utredning om kränkande behandling.
  • Varje klass fortsätter att arbeta med sina fokusområden utifrån enkätresultat.

Mars

  • Gävlemodellens enkät genomförs under vecka 12-13.

April

  • Trygghetsteamet utvärderar enkätresultat, förmedlar till vårdnadshavare, samt redovisar klassresultatet för berörda lärare för vidare analys och utvärdering av läsårets främjande och förebyggande arbete.

Maj

  • Resultat och åtgärder redovisas av varje klasslärare på OneNote.
  • Resultaten av årets enkäter diskuteras av elever och personal, samt presenteras för vårdnadshavare.

Juni

  • Nästa läsårs trygghetsplan arbetas fram.
  • Resultat och åtgärder i årets trygghetsplan utvärderas av arbetslagen.
  • Förslag på åtgärder i nästa års trygghetsplan tas fram.

Lagstiftningen

Diskrimineringslagen och skollagens kap. 6 förbjuder diskriminering och kränkande behandling. Det ställer krav på att verksamheten bedriver ett målinriktat arbete för att främja elevers lika rättigheter och möjligheter samt för att förebygga trakasserier och kränkande behandling. Utbildning Gävle har beslutat att varje skola skall beskriva detta arbete i en trygghetsplan.

Vision för skolan: Hela världen på ett ställe-en skola i världsklass!

Ulvsäterskolan är en mångkulturell skola med ca 370 elever i årskurserna 1-3.

Vi arbetar aktivt med kunskap-höga förväntningar och trygghet-relationer i vårt dagliga arbete.

I detta arbete ingår kunskaper, färdigheter och anpassningar, och även förståelse för och ett aktivt arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkningar. En trygg inlärningsmiljö skapar förutsättningar för en god kunskapsinhämtning och därmed ökad måluppfyllelse.

Övergripande mål för skolan

Ulvsäterskolan arbetar för en trygg och lärorik miljö där eleverna har inflytande över sitt eget lärande. Alla ska ha ett gott bemötande och en ömsesidig respekt till varandra på skolan.

Eleverna ska möta pedagoger som är nyfikna, som lyssnar in och skapar förutsättningar för lärande och utveckling.

Alla elever ska känna sig bekräftade varje dag och ingen ska utsättas för diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling.

Elever och personal på Ulvsäterskolan skall samtliga känna till trygghetsplanen samt känna sig delaktiga i arbetet kring den och utformningen av den.

Ulvsäterskolans regler

Tillsammans med Ulvsäterskolans elever så har skolans regler tagits fram. Dessa revideras varje år vid läsårets start under uppstartsveckorna.

Ulvsäterskolans regler 2022 – 2023

  • Jag medverkar till att det blir arbetsro, matro samt ro i kapprum/korridor.
  • Jag går lugnt inomhus och pratar utan att störa.
  • Jag låter bli att svära och kalla andra elever och vuxna för fula saker.
  • Jag är rädd om min skola, skolans saker, och mina kamraters saker. Jag håller snyggt omkring mig och skräpar inte ner.
  • Jag använder inte våld, för jag respekterar mig själv, alla barn, vuxna, växter och djur som finns omkring mig.
  • Jag håller mig inom skolans område.

Självklart bjuder vi in varandra i leken, är snälla och ärliga mot varandra. Vi respekterar varandras olikheter. Om någon bråkar eller är ledsen, ber vi vuxna om hjälp. Vi kommer i tid, kämpar och gör alltid vårt bästa.

Vid sen ankomst eller dåligt använd arbetstid, tas tiden igen vid ett senare tillfälle. Skolan rekommenderar att personliga ägodelar lämnas hemma. Mobiltelefoner ska vara avstängda och undanlagda under skol- och fritidstid. Skolan tar inget ansvar för medtagna saker.

Ulvsäterskolan har ett konsekvenssytem kopplat till skolans regler. Se mer under Skolans åtgärder mot kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.

Vad står begreppen för i trygghetsplanen

Diskriminering

Diskriminering är när skolan behandlar en elev sämre än andra elever utifrån de sju diskrimineringsgrunderna.

  • Direkt diskriminering är när någon elev missgynnas och det har en direkt koppling till någon av diskrimineringsgrunderna.
  • Indirekt diskriminering är när skolan tillämpar en bestämmelse eller ett förfaringssätt som verkar vara neutralt, men som i praktiken missgynnar en elev utifrån någon av diskrimineringsgrunderna.

Diskrimineringsgrund kön

Skolan ska förebygga och förhindra diskriminering och trakasserier.

Exempel på trakasserier kan vara:

  • utfrysning, förlöjligande och skämt kopplade till en elevs könstillhörighet.

Exempel på sexuella trakasserier kan vara:

  • sexualiserat språkbruk, tafsande eller visning av pornografiskt material.

Diskrimineringsgrund etnisk tillhörighet

Skolan ska förebygga och förhindra diskriminering och trakasserier på grund av

  • att någon tillhör en grupp personer med samma nationella eller etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.
  • att var och en har rätt att bestämma sin egen tillhörighet.

Diskrimineringsgrund religion eller annan trosuppfattning

Skolan ska förebygga och förhindra diskriminering och trakasserier genom

  • att inte missgynna någon elev på grund av hans eller hennes religion
  • att inte missgynna någon med uppfattningar som har sin grund i eller har samband med en religiös åskådning ex buddism, ateism mm

Diskrimineringsgrund funktionshinder

Skolan ska förebygga och förhindra diskriminering och trakasserier som kan vara av fysisk, psykisk eller intellektuell karaktär

Funktionshinder är både sådana som syns och sådana som inte märks lika lätt, som till exempel olika former av allergi, dyslexi eller annan diagnos.

Diskrimineringsgrund sexuell läggning

Skolan ska förebygga och förhindra diskriminering och trakasserier samt arbeta mot homofobi och på så sätt värna rätten till likabehandling oavsett sexuell läggning.

Med sexuell läggning menas

  • homosexualitet
  • bisexualitet
  • heterosexualitet

Homofobi är en uppfattning eller en medveten värdering hos en individ, en grupp eller ett samhälle som ger uttryck för en starkt negativ syn på homosexualitet eller på homo- och bisexuella människor.

Diskrimineringsgrund könsöverskridande identitet eller uttryck

Könsöverskridande identitet eller uttryck innebär att någon inte identifierar sig med sin biologiska könstillhörighet som kvinna eller man eller genom sin klädsel eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön.

Diskrimineringsgrund ålder

Ålder, dvs uppnådd levnadslängd.

Undantaget är tillämpning som tar hänsyn till ålder i fråga om skolbarnsomsorg, utbildning i förskoleklass eller särbehandling på grund av ålder, om den har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Trakasserier

Trakasserier är behandling som kränker en elevs värdighet och har koppling till någon av de sju diskrimineringsgrunderna.

Kränkande behandling

Kränkande behandling är ett uppträdande som kränker en elevs värdighet eller principen om alla människors lika värde och inte kan kopplas till någon av diskrimineringsgrunderna. Kränkningen kan utföras av en eller flera personer och riktas mot en eller flera.

Kränkningar är ett uttryck för makt och förtryck. När en person kränks vid upprepade tillfällen kallar vi det mobbning.

Kränkande behandling kan vara:

  • fysisk (bli utsatt för slag och knuffar)
  • verbal (bli hotad eller kallad för olika nedsättande ord)
  • psykosocial (bli utsatt för utfrysning eller ryktesspridning)
  • text- och bildburen (klotter, brev, e-post, sms, sociala medier)

Kartläggningar

Trygghet och trivsel

Under läsåret görs ett flertal systematiska kartläggningar på Ulvsäterskolan av elevernas trygghet och trivsel.

Kartläggning av otrygga platser: I mitten av september görs en kartläggning där eleverna på en karta får markera områden i och kring skolan där de känner sig otrygga, med eventuella kommentarer.

Vuxenkartläggning: I mitten av september gör samtlig personal en kartläggning över otrygga platser, stämningen i klassrummen och skollokaler i övrigt. I och med införandet av ”aktiva åtgärder”, görs denna kartläggning kontinuerligt av arbetslagen, under läsåret.

Gävlemodellen: En webbaserad enkät som görs av samtliga elever 2 gånger/läsår (v42, v12).

Aktiva åtgärder: Är ett förebyggande arbete och en ständigt pågående process för att minimera risker och hinder för alla elevers lika rättigheter och möjligheter i vår verksamhet. Denna kartläggning görs kontinuerligt under hela läsåret och kan bestå av t.ex. samtal och diskussioner i det vardagliga arbetet eller observationer från personal eller elever. När en aktiv åtgärd är utvärderad och avslutat, läggs den dokumenterad och vilande i skolans OneNote, för att vara lättillgänglig om den skulle behövas återupptas.

Relationsskattning: Är en kartläggning i arbetslaget för att tidigt synliggöra vilka elever i varje klass som behöver uppmärksammas och skapas relation med. Denna kartläggning grundar sig på vuxnas skattning av vilka elever de har en god relation till. Syftet är att synliggöra de vuxnas relationer till eleverna.

Skolans förankringsarbete

Samtliga elever deltar i skolans enkäter vars resultat sedan diskuteras och utvärderas av personal och elever.

Under inskolningsperioden så arbetar samtliga elever och personal med förhållningssätt, värdegrund, skolans regler och implementering av trygghetsplanen. Vårdnadshavare informeras.

Första veckan efter jullovet arbetar samtliga elever och personal med förhållningssätt, värdegrund, skolans regler och aktualisering av trygghetsplanen som en uppföljning/repetition av introduktionsveckorna.

Skolans arbete med främjande insatser

På Ulvsäterskolan arbetar samtliga pedagoger med att ha en god och nära relation till alla elever. Samtliga elever skall känna sig sedda och bekräftade. Vi arbetar med nolltolerans vilket innebär att alla pedagoger ingriper när någon bryter mot vår gemensamma värdegrund. Våra elever skall få möta gränser, struktur och tydlighet vilket skall främja deras självförtroende samt respekten och toleransen mot sin omgivning.

Exempel på främjande insatser under föregående läsår:

  • Fadderverksamhet med förskoleklasserna
  • lässamling på fritids,
  • åk 3 läser för åk 1 på fritids
  • rastskoj (strukturerade, lärarledda rastlekar)
  • Alfa Beta Gamma läser
  • fadderverksamhet
  • Ulvloppet
  • olika temaarbeten gemensamt på skolan (Alfred Nobel, Carl von Linné)
  • Nobelmiddag
  • teaterbesök
  • konsert på Konserthuset
  • öppet hus
  • El Sistema konserter och andra arrangemang
  • vintermarknad
  • friluftsdagar
  • besök på Nyöstertorpet,
  • FN-dagen
  • vårsjung sista april
  • barnboksveckan
  • vänskapsveckan
  • SYV-veckan
  • teknikveckan
  • pysseldagar
  • att hälsa på samtliga elever och vårdnadshavare
  • alltid närvarande pedagog i kapprummet
  • västar på rasten
  • frågor och gåtor på fritids
  • blandade grupper vid lunch och mellis
  • tydlig start och slut på dagen
  • utelektioner
  • vikariepärmar
  • presentation av all personal
  • SKUA-arbetet
  • repetition av värdegrund
  • värdegrundsövningar klassvis
  • 200-dagarsfest
  • gemensamma aktiviteter under inskolningsveckan
  • skräpplockarvecka
  • skridskobana på skolgården
  • uppmärksamma alla olika språk på skolan
  • utomhuspedagogik
  • ansvarsgrupper i klassen som t ex sopa golv och torka bord
  • måla kingrutor och hopphagar m m
  • elevinflytande aktiviteter
  • samling i ring
  • lekbod med utlåning av leksaker
  • gemensamma kingregler
  • skrivartävling
  • fotbollsturnering
  • tvärgrupper 1:an och 3:an
  • kompisövningar
  • tjejgrupp med Britt
  • stopp min kropp
  • gemensam Kahoot hela fritids
  • ord med tecken på olika språk
  • Minecraft 1ggn/vecka
  • TAKK
  • gemensam BETA-fritids 1-3
  • fritidshemmets dag
  • halloweendisko
  • alla hjärtans dag-disko
  • julsjung
  • besök från anpassad grundskola
  • rocka sockorna tillsammans hela skolan.

Ett engagerat arbete med främjande insatser ger synlig effekt på skolklimatet. Ett sådant ser vi Gävlemodellens elevenkäter, där Ulvsäterskolan får ett högt skolklimatindex.

I november analyseras resultatet från höstens enkät. Pedagogerna väljer ut ett eller flera fokusområden som behöver utvecklas. I vårens enkät utvärderas arbetet kring fokusområdena och pedagogerna redovisar för övriga medarbetare hur de arbetat med sin klass och ger sina egna reflektioner kring arbetssättet på OneNote.

Skolans arbete med förebyggande insatser

Under vårterminen 2014 gick Ulvsäterskolan med i Gävlemodellen som är ett verktyg och ”Handbok i trygghetsarbetet” framtaget av Brottsförebyggarna i Gävle. BIG har tillsammans med Utbildning Gävle och Högskolan i Gävle tagit fram Gävlemodellen, som är en insats mot mobbning. Ulvsäterskolan arbetar med trygghet i skolan utifrån Gävlemodellen. Modellen utgår från svenska forskningsresultat, skolans styrdokument samt den egna skolans förutsättningar och aktuella behov. Ulvsäterskolan arbetar förebyggande genom att systematisk kartlägga elevers uppfattning om tryggheten på skolan. Detta görs med hjälp av Gävle kommuns digitala enkäter. Utifrån kartläggningarna sätter skolan upp mål samt åtgärder och insatser för att uppnå dessa mål. Samtliga insatser får ett fastställt datum när de skall utvärderas.

Skillnad mellan främjande insatser och förebyggande insatser

Insatsen i det förebyggande arbetet kan vara densamma som i det främjande arbetet som dock är långsiktigt. Vid en förebyggande insats så är orsaken till insatsen en identifierad brist eller riskfaktor, där vi misstänker att kränkande behandling riskerar att förekomma.

I det främjande arbetet ingår insatser som föregåtts utan en sådan identifierad risk, tex återkommande traditioner eller gemensamma elevaktiviteter.

Aktiva åtgärder

Under läsåret 2019/20 införde vi ”aktiva åtgärder”. Det är ett verktyg i det förebyggande arbetet och en ständigt pågående process. (Dokumentation om utförda ”aktiva åtgärder” under läsåret 2022/23, se Utvärdering, analys och uppföljning)

Hedersrelaterat våld och förtryck

Ulvsäterskolan har utarbetat en handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck. Handlingsplanen finns som bilaga till den här trygghetsplanen. Skolan har en kontaktperson involverad i projektet ”Prevention könsstympning” i samarbete med Familjecentralen Sätra. Projektets mål är att få grundkunskaper om kvinnlig könsstympning för att kunna förebygga och upptäcka, veta hur man kan ställa frågor och prata om ämnet och veta var man ska vända sig och hänvisa vidare till andra i vårdkedjan samt öka samarbetet mellan professionerna.

Skolans särskilda åtgärder mot kränkande behandling, diskriminering och trakasserier under läsår 22/23

Trygghet under raster

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling

Mål och uppföljning

Målet är att öka tryggheten under raster. Detta följs upp i nästa års trygghetsplan, juni 2023 samt vid Gävlemodellens två kartläggningar.

Åtgärder

Under början av höstterminen skall en uppdragsbeskrivning arbetas fram för rastvärdar. I uppdragsbeskrivningen kommer det att ingå var man skall befinna sig (tydliga zoner) och hur man skall röra sig. Information om rastvärdens roll ska sitta väl synlig i personalrum/ytterdörr. Det ska beskrivas rastvärdens roll; bl a att hen ska vara rörlig, prata med eleverna i leken, vara närvarande, inte stå i klunga, agera/ingripa och ligga steget före, vikten av att skaffa ersättare vid förhinder, att hålla tiderna. Det är viktigt att alla rastvärdar vid varje rast följer dessa riktlinjer. Viktigt är också att vikarier och resurspersonal får information om och följer rastvärdarnas riktlinjer. Ansvarig för att detta sker delegeras av utvecklingsledarna. Gula västar med texten ”vikarie” ska finnas lätt tillgängligt i varje hus. Det är viktigt att all personal samarbetar, så att den som är rastvärd kan komma ut eller in i tid.

Under HT-23 delas rastvärdszonen mellan gagaboll-skogen vid Alfa upp i två zoner, alternativt fler rastvärdar i den zonen. Vidare ska en rastvärdszon vara kingrutorna som tilldelas en rastvärd. Personalen utbildas i skolans gemensamma kingregler.

Observera att fritidslärarnas planeringsmöte på fredagarna slutar kl 11.00, detta måste tas i beaktande när rastvärdsschemat utformas.

Under hösten genomför eleverna alltid en miljöenkät, otrygga platser, som ligger till grund för uppdragsbeskrivningen. Fritids anordnar organiserad, vuxenledd, rastskoj. Det är viktigt att alla elever vet om att man ska gå till en ”gul väst” när något händer, de behöver inte leta efter sin klasslärare.

Vuxna som är ute på skolgården med specialuppdrag och således inte är ordinarie rastvärd ska ha en annan färg än gul (=rastvärd) eller orange (=rastskoj) på västen.
Skolledningen förbehåller sig rätten att utreda en reformering av rastvärdssystemet under LÅ23/24.

Motivera åtgärd

Förra läsårets utvärdering visade att rastvärdssystemet fungerade bättre än föregående läsår, men att det fortfarande finns brister.

Ansvarig

Biträdande rektorer och utvecklingsledare från alla hus

Trygghetsteamet

Datum när det ska vara klart

2023-09-30

Relationer

Områden som berörs av åtgärden

Främjande insatser

Mål och uppföljning

Förbättra skolklimatet. Målet är att skapa ännu bättre relationer mellan vuxna/barn. Trevligt bemötande vuxen-elev, elev-vuxen. Uppföljning sker vid utvärdering av trygghetsplanen, juni 2024.

Åtgärd

Trygghetsgruppen ska göra ett kort besök och presentera sig själva och sitt arbete i samtliga klasser under höstens två inskolningsveckor. Fotografi på trygghetsteamet ska finnas väl synligt i varje klassrum, bredvid trygghetsplanen. All personal ska finnas på fotografi, väl synligt i varje hus. Personalen presenterar sig för samtliga klasser i sitt hus.

Personalen måste vara väl förtrogen med dokumentet ”Rutiner för skolan personal” (se bilaga 2, längst bak i detta dokument).

Vikarier och tillfällig personal måste känna till skolans regler och rutiner. (dokumenten ”Rutiner för skolan personal” och ”Ulvsäterskolans regler 2022/23) Rutiner för att detta sker upprättas. Ansvariga: Biträdande rektorer.

Alla elever är allas elever, så all personal hälsar på alla elever de möter i korridorer eller ute på skolgården. Alla vuxna ingriper vid alla tillfällen, när detta är nödvändigt.

En relationsskattning gör vi för att synliggöra de elever som har få eller inga relationer till vuxna. Brister i relationerna ska då åtgärdas. Relationsskattningen ska följas upp under vårterminen.

All ny personal får en kort utbildning av trygghetsteamet vid läsårets start. Även tillfällig personal och kringpersonal får handledning och support, genom inbokade möten efter behov, om relationsjobbet med eleverna.

Motivera åtgärd

Ulvsäterskolans personal vill ha goda relationer till samtliga elever och vårdnadshavare på skolan, oavsett om man undervisar eleven eller ej.

Ett bra skolklimat, positiva, varma och stöttande vuxen–elevrelationer och ett ledarskap hos läraren som inrymmer såväl värme, sensitivitet och elevinflytande som höga förväntningar, krav, struktur och tydliga samvaronormer hänger samman med högre studieengagemang och studieprestationer, mindre stök i klassrummet, kränkningar och mobbning bland elever.

Ansvarig

Samtlig personal

Datum när det ska påbörjas

2023-08-17

Konsekvenssystem 2.1

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling, studiero, fult språk och relationer samt destruktivt beteende.

Åtgärder

Ulvsäterskolan fortsätter med ett konsekvenssytem då all personal varit positiv till det som infördes läsåret 19/20. All personal ska reagera omedelbart när någon elev bryter mot skolans regler.

Under inskolningsveckorna presenteras och implementeras konsekvenssystemet hos ÅK 1 och repeteras i ÅK 2-3. Eleverna kommer vid regelöverträdelse tilldelas en skriftlig tillsägelse. Efter fem skriftliga tillsägelser meddelas vårdnadshavare skyndsamt, eleven har efter skoltid ett samtal med trygghetsteamet kring regelöverträdelserna.

Efter två samtal med trygghetsteamet, alltså vid den elfte tillsägelsen, tar de ansvariga pedagogerna (gärna samma dag) som känner eleven bäst skyndsamt ett beslut om nästa åtgärd, fyller i ett dokument med namn, klass och planerad åtgärd och lämnar till bitr. rektor för att då läggas i elevakten. Om det upprepas och hjälp behövs så lämnas det till EHT. Exempel på åtgärder kan vara; samtal med bitr. rektor, samtal med vårdnadshavare (ev. på plats), byta grupp under en kortare/längre tid, samtal med annan vuxen, få en resurs en eller flera raster, egen rast, gå ut först eller sist, extra mycket uppmärksamhet, regelbundna samtal med vuxen, kontaktbok, något ni tror hjälper eleven att lyckas.

Vi för statistik över de skriftliga tillsägelserna för att synliggöra de elever som behöver extra stöd att följa skolans regler. Var tydliga när ni meddelar vårdnadshavare om ett förestående konsekvenssamtal att de inte behöver vara med på samtalet, men är naturligtvis välkomna om så önskas. Det vore också önskvärt att vårdnadshavarna är informerade om att en elev har 3-4 tillsägelser och börjar närma sig den femte.

Mål och uppföljning

Målet är att öka studieron, tryggheten i korridorer, kapprum och på raster samt att en minskad förekomst av fula ord ger upphov till färre konflikter. Att synliggöra när en elev upprepat bryter mot reglerna, för att kunna ge denne det stöd den behöver.

Motivera åtgärd

Personalen vill ha kvar och utveckla konsekvenssystemet vid regelöverträdelse, för att göra det tydligare för eleverna att efterleva skolans regler.

Ansvariga

Samtlig personal

Biträdande Rektor

Trygghetsteamet

Datum när det ska utvärderas

Juni 2024.

Arbetslagens rutiner kring trygghetsarbetet och trygghetsplanen

Områden som berörs av åtgärden

Samtliga områden inom det förebyggande och främjande arbetet.

Mål och uppföljning

Att all personal deltar i skolans arbete med trygghet. Att rutiner följs och att trygghetsplanen följs och är ett levande dokument i det dagliga arbetet.

Åtgärd

På varje arbetslagsmöte ska följande punkter finnas på dagordningen; aktiva åtgärder, dokumentation av främjande insatser, skriftliga tillsägelser och pågående kränkningsutredningar.

Aktiva åtgärder: Arbetslaget ska uppmärksamma kartläggningar och belysa om det finns anledning till någon ny aktiv åtgärd. Om en sådan föreligger, ska detta dokumenteras och följa rutinerna kring ”aktiva åtgärder”. Utvecklingsledaren ansvarar för att någon i arbetslaget dokumenterar de ”aktiva åtgärderna” samt förvarar dokumentationen i sin arbetsdator. Vi använder inte längre OneNote för denna dokumentation. Avslutade ”aktiva åtgärder” med dokumentation och utvärdering lämnas i tabellform till Trygghetsteamet som upprättar en bank av avslutade ”aktiva åtgärder” i OneNote. Många av de situationer som ger upphov till en ”aktiv åtgärd” är sådana situationer som är återkommande från läsår till läsår.

Främjande åtgärder: Dessa ska kontinuerligt, varje arbetslagsmöte, fyllas på vilka främjande åtgärder som görs i klasserna, husen, skolan och fritids. Listan finns i OneNote under Trygghetsgruppen→Främjande åtgärder. Detta är en gemensam lista för samtliga hus. Listan fylls på ovanifrån och nedåt med endast ett namn på åtgärden. (T ex utflykt till ängarna eller hela Beta läser)

Skriftliga tillsägelser: Pärmen med de skriftliga tillsägelserna ska kontrolleras vid varje arbetslagsmöte. Så fort en elev uppnått fem skriftliga tillsägelser, ska vårdnadshavare och trygghetsteamet kontaktas skyndsamt. Detta för att konsekvens kopplat till regelöverträdelse ska ligga så nära i tid som möjligt. Vid elfte tillsägelsen, skall rutinen enligt kap. 10.3 följas.

Återkommande på APT ska det under läsåret följas upp var vi befinner oss på trygghetsplanens årshjul, samt se till att alla rutiner innevarande månad följs. Vi tittar också återkommande igenom kap. 10 för att se var vi befinner oss och vart vi ska.

Pågående kränkningsutredningar: Arbetslaget tittar gemensamt på de pågående utredningar som pågår i huset, för att följa upp, stötta och stödja de pedagoger som utreder det specifika fallet.

Motivera åtgärd

Genom rutiner och systematiskt arbete påminner vi oss själva att trygghetsplanens åtgärder för en tryggare skola verkligen genomförs.

Ansvarig

Biträdande rektorer, utvecklingsledare.

Datum när det ska vara klart

Vid höstterminens start.

Fortsätta minska andelen elever som upplever att dom blir sparkade eller slagna. Minska antalet fula ord.

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling, det förebyggande arbetet och skolklimat.

Mål och uppföljning

Vi har nolltolerans mot användande av våld och fula ord. Andelen elever som blir sparkade och slagna ska minska. Ingen ska behöva höra fula ord. Uppföljning och utvärdering sker genom enkäterna.

Åtgärd

När någon av personalen upptäcker (ser) att en elev blir utsatt för våld (trygghetsgruppen har definierat uttrycket ”våld”), har eleven som utfört våld förverkat sin rätt till nästkommande rast. Under den rasten ska eleven skriva ett meddelande till sin vårdnadshavare om att hen har använt våld och att det är absolut förbjudet. Meddelandet ska tas med hem för underskrift och visas upp på skolan nästkommande dag. Det är viktigt att all personal på skolan är delaktig, på så vis når vi en ”hela skolan-ansats”, vilket är en framgångsfaktor i det preventiva arbetet mot mobbning.

På liknande sätt ska vi agera när vi hör en elev använda fula ord eller tillmälen. Den eleven ska också visa upp en lapp för vårdnadshavaren där det framgår vilka ord eleven har uttalat, den ska skrivas på och återlämnas till skolan.

Begreppet ”våld” måste upprepande gås igenom med eleverna. Det är viktigt att vi är konsekventa med detta redan efter sommarlovet och håller i hela året för att visa eleverna hur viktigt det är. Det är också viktigt att all personal, även resurser, vikarier och studenter vet vad som gäller och kan meddela ordinarie personal. Det är inte alltid enkelt att låta elever ”missa” rasten som en konsekvens. Det kan vara tidsbrist eller helt enkelt att eleven tycker det är positivt att ”slippa” gå ut på rast. Här krävs samarbete och flexibilitet i arbetslaget, t ex samla ihop till ett tillfälle per vecka eller hjälpas åt i huset.

Motivera åtgärd

Vi har i Gävlemodellens enkät ht20 upptäckt att en alldeles för stor andel av eleverna upplever att de har blivit sparkade eller slagna av andra elever. I enkäterna LÅ21/22 minskade andelen markant, för att sedan öka något igen. Vi anser att andelen måste minska ännu mer och att vi arbetar utifrån en nollvision. En minskad förekomst av fula ord ger upphov till färre konflikter.

Ansvarig

All personal

Datum när det ska vara klart

Vid höstterminens start.

Fotbollsplanen

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling, otrygga platser.

Mål och uppföljning

Fotbollsplanen ska vara en plats där eleverna ska ha roligt, känna sig trygga, utveckla kamratskap under ordnade och strukturerade former. Fair-play ska vara ledordet. Uppföljning och utvärdering sker genom skolans kartläggningar.

Åtgärd

En arbetsgrupp bildas; fotbollsplansgruppen. LÅ22/23 gjordes en vuxenanalys och en elevanalys om varför det uppstår konflikter på fotbollsplanen samt förslag på regler och rutiner kring fotbollsplanen. Arbetsgruppen ska arbeta utifrån sammanställningen av dessa analyser. Arbetsgruppen är ansvarig och upprättar regler, infrastruktur och logistik för de vuxna och elever som uppehåller sig på fotbollsplanen.

Motivera åtgärd

Under flera år har fotbollsplanen visat sig vara skolans mest otrygga plats enligt ”hot spot”-undersökningen. Det är en källa till många konflikter, jargongen är hård och exkluderar många elever som skulle vilja vara med och spela. Konflikter uppstår som elever tar med sig in i klassrummen.

Ansvarig

Bitr. rektor, fotbollsgruppen.

Datum när det ska vara klart

Under höstterminens första halva.

Utvärdering, analys och uppföljning

Här redogörs för hur föregående års åtgärder genomförts. Här ska även finnas en utvärdering av insatserna. Samtliga arbetslag på skolan, lärare och fritidslärare har deltagit i utvärderingen.

Trygghet under raster

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling

Mål och uppföljning

Målet är att öka tryggheten under raster. Detta följs upp i nästa års trygghetsplan, juni 2023.

Åtgärder

Under början av höstterminen skall en uppdragsbeskrivning arbetas fram för rastvärdar. I uppdragsbeskrivningen kommer det att ingå var man skall befinna sig (tydliga zoner) och hur man skall röra sig. Information om rastvärdens roll ska sitta väl synlig i personalrum/ytterdörr. Det ska beskrivas rastvärdens roll; bl a att hen ska vara rörlig, prata med eleverna i leken, vara närvarande, inte stå i klunga, agera/ingripa och ligga steget före, vikten av att skaffa ersättare vid förhinder, att hålla tiderna. Det är viktigt att alla rastvärdar vid varje rast följer dessa riktlinjer. Viktigt är också att vikarier och resurspersonal får information om och följer rastvärdarnas riktlinjer. Det är viktigt att schemat utformas så att personalen kan överlappa varandra. Det är också viktigt att lärarnas ställtid kan tillgodoses.

Det är önskvärt att det finns fler rastvärdar på fotbollsplanen. Dessa får gärna vara fotbollsintresserade och rotera. Vi undersöker möjligheten att omfördela resurser från rastskoj till fotbollsplanen, som är den mest otrygga platsen på skolan. Under hösten genomför eleverna alltid en miljöenkät, otrygga platser, som ligger till grund för uppdragsbeskrivningen.

Fritids anordnar organiserad, vuxenledd, rastskoj. En av dessa aktiviteter är fotboll vid vissa tillfällen.

Det är viktigt att alla elever vet om att man ska gå till en ”gul väst” när något händer, de behöver inte leta efter sin klasslärare.

Motivera åtgärd

Förra läsårets utvärdering visade att rastvärdssystemet fungerade bättre än föregående läsår, men att det fortfarande finns brister.

Ansvarig

Biträdande rektorer och utvecklingsledare från alla hus

Trygghetsteamet

Utvärdering

Det har över lag fungerat bra på rasterna. Det är mer personal ute på skolgården, men på en del förmiddagsraster har det funnits luckor, det har fattats lärare. Det upplevs som att det har funnits mer personal på fotbollsplanen i år och fotbollen har varit mer uppstyrd och strukturerad.

Det har funnits brister i rastvärdsschemat. På pappret har det sett bra ut, men i praktiken har personalen inte hållit sina tider eller uteblivit utan att ha ersättare.

Zonerna hålls inte alltid, det behöver finnas en medvetenhet hos personalen om vilken zon man är tilldelad.

Det behövs nya vikarievästar där det tydligt står ”vikarie”. Personal som är ute på rast och har en speciell uppgift, och inte är en ordinarie rastvärd, bör ha en annan färg på västen.

Ställtider för lärare fungerar inte i rastvärdsschemat, lärare upplever att det blir stressigt mellan rastvärderi och lektion.

Zonen vid gagabollen på Alfa och skogen är för stor. Det borde finnas fler vuxna i zonen, eller delas upp i två zoner.

Ettorna upplever att det finns många pedagoger ute på rasterna, men vid vissa tidpunkter saknas det personal, t ex vid fredag lunch. Det finns ett vakuum mellan fritidslärarnas planeringsmöte och rastvärderiet, samt vid torsdag lunch pga utepedagogiken.

Det är viktigt att vikarier och resurspersonal får information och följer rastvärdarnas riktlinjer. Ansvarig personal för detta måste finnas i husen.

Relationer

Områden som berörs av åtgärden

Främjande insatser

Mål och uppföljning

Förbättra skolklimatet. Målet är att skapa ännu bättre relationer mellan vuxna/barn. Trevligt bemötande vuxen-elev, elev-vuxen. Uppföljning sker vid utvärdering av trygghetsplanen, juni 2023.

Åtgärd

Trygghetsgruppen ska göra en kort presentation av sig själva och sitt arbete i samtliga klasser under höstens två inskolningsveckor. Fotografi på trygghetsteamet ska finnas väl synligt i varje klassrum, bredvid trygghetsplanen. All personal ska finnas på fotografi, väl synligt i varje hus. Personalen presenterar sig för samtliga klasser i sitt hus.

Personalen måste vara väl förtrogen med dokumentet ”Rutiner för skolan personal”

Vikarier och tillfällig personal måste känna till skolans regler och rutiner. (dokumenten ”Rutiner för skolan personal” och ”Ulvsäterskolans regler 2022/23) Rutiner för att detta sker upprättas. Ansvariga: Biträdande rektorer.

Alla elever är allas elever, så all personal hälsar på alla elever de möter i korridorer eller ute på skolgården. Alla vuxna ingriper vid alla tillfällen, när detta är nödvändigt.

En relationsanalys ska göras i samtliga arbetslag under höstterminen. En relationsskattning för att synliggöra de elever som har få eller inga relationer till vuxna.

Brister i relationerna ska då åtgärdas. Relationsanalysen ska följas upp under vårterminen.

All ny personal får en kort utbildning av trygghetsteamet vid läsårets start. Även tillfällig personal och kringpersonal får handledning och support, genom inbokade möten efter behov, om relationsjobbet med eleverna.

Motivera åtgärd

Ulvsäterskolans personal vill ha goda relationer till samtliga elever och vårdnadshavare på skolan oavsett om man undervisar eleven eller ej.

Ett bra skolklimat, positiva, varma och stöttande vuxen–elevrelationer och ett ledarskap hos läraren som inrymmer såväl värme, sensitivitet och elevinflytande som höga förväntningar, krav, struktur och tydliga samvaronormer hänger samman med högre studieengagemang och studieprestationer och mindre stök i klassrummet och kränkningar och mobbning bland elever.

Ansvarig

Samtlig personal

Utvärdering

Personalen upplever att det är goda relationer på skolan. Klasserna arbetar över klassgränserna för att alla elever ska träffas i ett socialt sammanhang. Önskemål finns om att ALL personal är rastvärdar för att vi ska kunna skapa ännu bättre relationer mellan vuxna och barn. Det är viktigt att ALLA vuxna kan säga till ALLA elever och inte bara sina egna. Alla barn är allas ansvar, detta bidrar också till likvärdighet samt en ”hela-skolan-ansats”.

Det finns även önskemål om att trygghetsgruppen presenterar sig personligt i klasserna, inte bara med en film. Personalen måste bli bättre på att presentera sig i de andra klasserna.

En del elever upplever att inte alla vuxna tar tag i konflikter ute. Det är inte alltid de vuxna följer rastvärdens arbetsbeskrivning; att inte stå i grupp, att delta aktivt med eleverna och att vara rörlig, lyhörd och engagerad, utstråla trygghet och tillgänglighet, så att alla elever vågar komma fram till alla rastvärdar med gul väst.

Det finns önskemål om att fortsätta med fadderverksamhet åk1-åk3.

Konsekvenssystem 2.1

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling, studiero, fult språk och relationer samt destruktivt beteende.

Åtgärder

Ulvsäterskolan fortsätter med ett konsekvenssytem då all personal varit positiv till det som infördes läsåret 19/20. All personal ska reagera omedelbart när någon elev bryter mot skolans regler.

Under inskolningsveckorna presenteras och implementeras konsekvenssystemet hos ÅK 1 och repeteras i ÅK 2-3. Eleverna kommer vid regelöverträdelse tilldelas en skriftlig tillsägelse. Efter fem skriftliga tillsägelser meddelas vårdnadshavare skyndsamt, eleven har efter skoltid ett samtal med trygghetsteamet kring regelöverträdelserna.

Efter två samtal med trygghetsteamet, alltså vid den elfte tillsägelsen, tar de ansvariga pedagogerna (gärna samma dag) som känner eleven bäst skyndsamt ett beslut om nästa åtgärd, fyller i ett dokument med namn, klass och planerad åtgärd och lämnar till bitr. rektor för att då läggas i elevakten. Om det upprepas och hjälp behövs så lämnas det till EHT. Exempel på åtgärder kan vara; samtal med bitr. rektor, samtal med vårdnadshavare (ev. på plats), byta grupp under en kortare/längre tid, samtal med annan vuxen, resurs en eller flera raster, egen rast, gå ut först eller sist, extra mycket uppmärksamhet, regelbundna samtal med vuxen, kontaktbok, något ni tror hjälper eleven att lyckas.

Vi för statistik över de skriftliga tillsägelserna för att synliggöra de elever som behöver extra stöd att följa skolans regler.

Mål och uppföljning

Målet är att öka studieron, tryggheten i korridorer, kapprum och på raster samt att en minskad förekomst av fula ord ger upphov till färre konflikter. Att synliggöra när en elev upprepat bryter mot reglerna, för att kunna ge denne det stöd den behöver.

Motivera åtgärd

Personalen vill ha kvar och utveckla konsekvenssystemet vid regelöverträdelse, för att göra det tydligare för eleverna att efterleva skolans regler.

Ansvariga

Samtlig personal

Biträdande Rektor

Trygghetsteamet

Utvärdering

Arbetslagen upplever att konsekvenssytemet fungerar bra, men under vissa perioder på året rinner det ut i sanden, samt att eleverna inte ”bryr sig” så mycket efter ett tag. Man upplever också att det brister i rutinerna efter elfte tillsägelsen. Personal önskar specifika konsekvenser efter elfte tillsägelsen och som gäller alla elever. I den nuvarande formen så ska en handlingsplan lämnas in till biträdande rektor efter elfte tillsägelsen, och vi måste bli bättre på att dokumentera detta.

Vi kan bli bättre på att ha en likvärdighet i bedömning av regelöverträdelser samt i utdelning av konsekvenser. Man behöver också hålla i konsekvent över hela terminen. Man vill ha kvar konsekvenssytemet i dess nuvarande form, då man tycker det är ett bra och tydligt verktyg.

Aktiva åtgärder

Områden som berörs av åtgärden

Samtliga områden inom det förebyggande och främjande arbetet.

Mål och uppföljning

Minimera risken för trakasserier, kränkningar, diskriminering och andra negativa företeelser. Uppföljning sker kontinuerligt efter varje insatt åtgärd.

Åtgärd

Kartlägg brister eller riskfaktorer för diskriminering, kränkningar och trakasserier på skolan och fritidshemmen. En kartläggning kan t ex vara en observation av personal eller elev. Analysera och dra slutsatser av orsaken till bristen eller risken. Sätt upp ett mål och bestäm vilka åtgärder som ska sättas in. Bestäm en tidsplan, vem eller vilka som är ansvariga och ett datum för uppföljning och utvärdering.

Trygghetsteamet träffar utvecklingsledarna vid uppstarten HT22 för att bestämma hur de aktiva åtgärderna ska dokumenteras så att det blir tydligt vilka de pågående aktiva åtgärderna är samt de avslutade aktiva åtgärderna, som kan användas som en bank av åtgärder när liknande brister identifieras i framtiden. Det framkom i föregående års utvärdering att det fanns stora brister i dokumentationen i OneNote. Aktiva åtgärder ska vara en stående punkt på veckans arbetslagsmöte i varje hus. Att dokumentera de aktiva åtgärderna är av yttersta vikt. Rutiner angående aktiva åtgärder se avsnitt: 10.6.

Motivera åtgärd

Att få ett systematiskt och kontinuerligt arbete kring tryggheten på skolan.

Ansvarig

Arbetslagen.

Utvärdering

Arbetslagen tycker att ”aktiva åtgärder” är ett bra verktyg. Det ger en bra överblick, det är systematisk och gör det enkelt att utvärdera arbetet. Det är lätt att få åtgärder utförda. Det är en stående punkt på arbetslagsmötena, vilket underlättar det förebyggande arbetet. Det har varit bra att regelbundet följa upp åtgärder.

Det finns fortfarande brister i dokumentationen. Under läsåret har vi ändrat rutinerna för dokumentationen. Utvecklingsledarna ansvarar för att en personal dokumenterar de ”aktiva åtgärderna” i varje arbetslag, samt förvarar det i sin dator, då dokumentationen i OneNote har strulat och upplevts som krångligt. De nya rutinerna bör befästas och understrykas ännu mer nästa läsår.

Exempel på ”aktiva åtgärder” som genomförts under LÅ23/24: Oroligt i matsalen, spring i korridoren, fula ord i en specifik klass, kiss på toaletten, konflikter på morgonfritids, oroligt i hallen under rast, vuxennärvaro i kapprum, gruppdynamik i flickgrupp.

Benägenhet att anmäla och utreda misstanke om kränkande behandling

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling

Mål och uppföljning

Att ALL personal ALLTID ska anmäla och utreda all misstanke om kränkande behandling.

Åtgärd

Repetition av hur man anmäler och utreder misstanke om kränkande behandling för redan anställd personal sker under arbetsårets första vecka. Utbildning sker för nyanställd personal. Utbildning och repetition för fritidspersonalen. Personalen hjälper varandra när arbetsbelastningen är tung. Personalen ska påminna varandra att anmälan och utredning sker. Trygghetsteamet finns tillgänglig en eftermiddag i veckan för konsultation. EHT finns tillgänglig på måndagar för konsultation. Det är en stående punkt på arbetslagsmötets agenda. Repetition för personalen sker återkommande under läsåret.

Motivera åtgärd

Vi ser att benägenheten att anmäla och utreda misstanke om kränkande behandling sjunker vissa tider under läsåret. Det sker färre anmälningar under fritidstid. Antalet anmälningar om kränkande behandling på Ulvsäterskolan är låg i förhållande till antalet elever på skolan.

Ansvarig

All personal, trygghetsteamet

Utvärdering

Man upplever att man anmäler och utreder för lite. Vi måste anmäla mer. Det har heller inte alltid varit en stående punkt på arbetslagsmötet. Ytterligare repetition och utbildning i utredningsarbetet efterfrågas.

Arbetslagens rutiner kring trygghetsarbetet och trygghetsplanen

Områden som berörs av åtgärden

Samtliga områden inom det förebyggande och främjande arbetet.

Mål och uppföljning

Att all personal deltar i skolans arbete med trygghet. Att rutiner följs och att trygghetsplanen följs och är ett levande dokument i det dagliga arbetet.

Åtgärd

På varje arbetslagsmöte ska följande punkter finnas på dagordningen; aktiva åtgärder, dokumentation av främjande insatser och skriftliga tillsägelser.

Aktiva åtgärder: Arbetslaget ska uppmärksamma kartläggningar och belysa om det finns anledning till någon ny aktiv åtgärd. Om en sådan föreligger, ska detta dokumenteras och följa rutinerna kring ”aktiva åtgärder”. Dokumentationen kring ”aktiva åtgärder” ses över vid uppstarten HT22, se kap. 10.4.

Främjande åtgärder: Dessa ska kontinuerligt, varje arbetslagsmöte, fyllas på vilka främjande åtgärder som görs i klasserna, husen, skolan och fritids. Listan finns i OneNote under Trygghetsgruppen→Främjande åtgärder. Detta är en gemensam lista för samtliga hus. Listan fylls på ovanifrån och nedåt med endast ett namn på åtgärden. (T ex utflykt till ängarna eller hela Beta läser)

Skriftliga tillsägelser: Pärmen med de skriftliga tillsägelserna ska kontrolleras vid varje arbetslagsmöte. Så fort en elev uppnått fem skriftliga tillsägelser, ska vårdnadshavare och trygghetsteamet kontaktas skyndsamt. Detta för att konsekvens kopplat till regelöverträdelse ska ligga så nära i tid som möjligt. Vid elfte tillsägelsen, skall rutinen enligt kap. 10.3 följas.

På varje APT ska det finnas en stående punkt om trygghet. All personal ska fysiskt ha med sig trygghetsplanen. Gemensamt tittar vi på årshjulet och ser till att alla rutiner innevarande månad följs. Vi tittar också igenom kap. 10 för att se var vi befinner oss och vart vi ska.

Motivera åtgärd

Genom rutiner och systematiskt arbete påminner vi oss själva att trygghetsplanens åtgärder för en tryggare skola verkligen genomförs.

Ansvarig

Biträdande rektorer, utvecklingsledare.

Utvärdering

Det fungerar bra, då vi alltid har en stående punkt kring trygghet på arbetslagsmötet. Vi behöver dock bli bättre på att dokumentera.

Fortsätta minska andelen elever som upplever att dom blir sparkade eller slagna. Minska antalet fula ord.

Områden som berörs av åtgärden

Kränkande behandling, det förebyggande arbetet och skolklimat.

Mål och uppföljning

Vi har nolltolerans mot användande av våld och fula ord. Andelen elever som blir sparkade och slagna ska minska. Ingen ska behöva höra fula ord. Uppföljning och utvärdering sker genom enkäterna.

Åtgärd

När någon av personalen upptäcker (ser) att en elev blir utsatt för våld (trygghetsgruppen har definierat uttrycket ”våld”), har eleven som utfört våld förverkat sin rätt till nästkommande rast. Under den rasten ska eleven skriva ett meddelande till sin vårdnadshavare om att hen har använt våld och att det är absolut förbjudet. Meddelandet ska tas med hem för underskrift och visas upp på skolan nästkommande dag. Det är viktigt att all personal på skolan är delaktig, på så vis når vi en hela-skolan-ansats, vilket är en framgångsfaktor i det preventiva arbetet mot mobbning. På liknande sätt ska vi se på när vi hör en elev använda fula ord eller tillmälen. Den eleven ska också visa upp en lapp för vårdnadshavaren där det framgår vilka ord eleven har uttalat, den ska skrivas på och återlämnas till skolan. Begreppet ”våld” måste upprepande gås igenom med eleverna. Motivera åtgärd Vi har i Gävlemodellens enkät ht20 upptäckt att en alldeles för stor andel av eleverna upplever att de har blivit sparkade eller slagna av andra elever. I enkäterna lå21/22 minskade andelen markant, men vi anser att andelen måste minska ännu mer och att vi arbetar utifrån en nollvision. En minskad förekomst av fula ord ger upphov till färre konflikter.

Ansvarig

All personal

Utvärdering

Under LÅ22/23 har andelen elever som använder våld åter ökat, likaså antalet fula ord, enligt Gävlemodellens kartläggning. Detta efter en kraftig minskning föregående år. Allt för ofta delas inte lapp eller tillsägelse ut, trots att eleverna har brutit mot reglerna. Det är viktigt att vi är konsekventa med detta redan efter sommarlovet och håller i hela året för att visa eleverna hur viktigt det är.

Det är också viktigt att all personal, även resurser, vikarier och studenter vet vad som gäller och kan meddela ordinarie personal. Det är inte alltid enkelt att låta elever ”missa” rasten som en konsekvens. Det kan vara tidsbrist eller helt enkelt att eleven tycker det är positivt att ”slippa” gå ut på rast. Här krävs samarbete och flexibilitet i arbetslaget, t ex samla ihop till ett tillfälle per vecka eller hjälpas åt i huset.

”Lapparna” ska gälla både fula ord och våld.

Utvärdering av innevarande läsårs Trygghetsplan

Trygghetsplanen för läsåret 2023/24 kommer att utvärderas i slutet av vårterminen när resultatet från enkäterna finns tillgängligt och arbetslagen är klara med sina utvärderingar.

Ansvarsfördelning

Följande ansvarsfördelning gäller:

Huvudman

  • ansvarar för att skyndsamt följa upp av rektor anmälda fall av kränkningar och eller trakasserier.

Rektor

  • ansvarar för att dokumentationen av händelser som kan betecknas som diskriminering eller kränkande behandling sparas/arkiveras i särskilt avsett arkiv.
  • kontaktar och informerar huvudman vid samtliga fall av kränkningar och/eller trakasserier, använder avsett digitalt verktyg.

Biträdande rektor

  • ansvarar för att trygghetsplanen omarbetas varje år, hålls aktuell och följs upp.
  • ansvarar för att stöd ges till elever som utsatts för diskriminerande eller kränkande behandling och att stöd ges till den som orsakat händelsen.
  • ansvarar för att kontakt med socialtjänsten tas för samråd och att orosanmälan sker om behov anses föreligga.
  • kallar till möte med berörd personal för att förhindra att diskriminering, trakasserier eller kränkning fortsätter och ser till att åtgärder sätts in.

Elevhälsan

  • Personal i elevhälsan träffas regelbundet och diskuterar och samordnar åtgärder mot uppkomna incidenter.
  • Personal i elevhälsan analyserar och föreslår åtgärder i syfte att främja tryggheten.

Mentor/ansvarig pedagog

  • har huvudansvar för kontakter med eleven, hemmet och rektor.
  • informerar elever och föräldrar om trygghetsplanen.
  • lärare och annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten måste anmäla det till rektorn.

Arbetslaget

  • skall vara den grupp, där man i första hand kan få stöd och hjälp att hantera situationer med anknytning till trygghetsplanen.
  • eller person i arbetslaget som får information om eller bevittnar en kränkande eller diskriminerande händelse skall dokumentera på avsedd blankett och verktyg.
  • informerar/utbildar elever i frågor som rör trygghetsplanen, så att de aktivt kan ta ställning i dessa frågor.
  • arbetar på ett medvetet och tydligt sätt med händelsen i fokus enligt nedanstående arbetsgång
  • ansvarar för att kartlägga i syfte att upptäcka brister och riskfaktorer för diskriminering, kränkningar och trakasserier för att därefter upprätta en aktiv åtgärd.

Elever

  • skall ta ställning mot diskriminering och kränkande behandling.

Arbetsgång vid incidenter

Misstanke om kränkande behandling

Den personal som får kännedom om misstanke om kränkning skall genast ingripa. Då den akuta situationen åtgärdats meddelas elevens mentorer. Personal, gärna två, som har en relation till den utsatte, talar med den som misstänks ha utsatts, för att klargöra vad som hänt. En kränkningsanmälan görs via huvudmannens intranät.

Ankaret ˃ Gävle kommunkoncern > Utbildning Gävle > Grundskola > Kränkande behandling, anmäla och följa upp > anmälan av kränkande behandling

Blankett för utredning av kränkande behandling finns på webben Ankaret > Gävle kommunkoncern > Grundskola > Kränkande behandling, anmäla och följa upp > Blankett utredning.

Utredningen syftar till att i första hand utreda om det rör sig om en kränkning. Om så inte är fallet läggs utredningen ner och lämnas till biträdande rektor. Om kränkning konstateras gäller följande:

Bestäm åtgärder och mål, för den utsatte, samt vem som är ansvarig och bestäm en tid för uppföljning. Klargör att eleven kommer att vara under uppsikt samt kommer kontaktas av personal under veckan för att säkerställa att eleven ej utsatts för fler kränkningar. Dokumentera slutsatser.

Lärare eller fritidslärare och ytterligare en person talar med den/de som utfört kränkningen. Bestäm åtgärder och mål. Om flera personer deltagit talar de vuxna med dem en och en. Förklara att kränkningar inte accepteras och inte heller får förekomma enligt lag och att de genast skall upphöra. Bestäm en tid för uppföljning efter ca en till två veckor. Dokumentera slutsatser.

Kontakta inblandade elevers vårdnadshavare och berätta om vad som hänt och vad som nu beslutats. Dokumentera slutsatser.

Eleverna hålls under uppsikt.

Uppföljande samtal. Därefter kontaktas vårdnadshavarna för att delges information om hur det har gått. Eleverna hålls fortsättningsvis under uppsikt. Dokumentera slutsatser.

Om kränkningarna eller trakasserierna inte upphört lämnas ärendet vidare till bitr. rektor. En handlingsplan upprättas för att komma till rätta med problemet. Biträdande rektor beslutar om fortsatta åtgärder som t ex att trygghetsteamet kopplas in.

Handlingsplanen följs upp i ett nytt samtal med elev, vårdnadshavare, biträdande rektor/rektor och ev. skolkurator.

Om kränkningarna eller trakasserierna ändå inte upphört vidtas ytterligare åtgärder, t ex kontakt med andra myndigheter som socialtjänst eller polis.
När utredningen visar att kränkningen upphört avslutas utredningen och den lämnas in till biträdande rektor. Biträdande rektor avslutar sedan utredningen via webben på länken Uppföljning av kränkande behandling. Utredningen arkiveras i särskilt avsett arkiv.

När personal eller annan vuxen misstänkts ha kränkt, hotat eller misshandlat elev

Händelsen anmäls till Rektor som gör en kränkningsanmälan och informerar elevens vårdnadshavare samt kontaktar HR.

Rektor utreder om det är en kränkning och vidtar åtgärder om det visar sig vara en kränkning samt följer upp ärendet. Dokumentation görs. Om åtgärderna inte är tillräckliga tar Rektor kontakt med sin chef för stöd.

Om utredningen visar att det inte skett en kränkning, kallas eleven och hans/hennes vårdnadshavare till ett möte där de får information om varför skolan inte anser att det var en kränkning och reder ut situationen med dem.

Eleven bör i första hand vända sig till Huvudmannens klagomålshantering men kan även vända sig till Barn och elevombudsmannen.

När elev kränker, hotar eller misshandlar personal eller annan vuxen

Personal gör en anmälan i ”Stella medarbetare” och informerar bitr. rektor som kallar elev och vårdnadshavare till ett samtal. Rektor utreder, åtgärdar och följer upp ärendet. Dokumentation görs.

Om åtgärderna inte är tillräckliga tar rektorn kontakt med sin chef.

För att logga in i Stella, gå via länken Gävle Kommun – Stella medarbetare på ankaret.

När rektor kränker, hotar eller misshandlar elev

Om det finns misstanke om att rektor kränkt, hotat eller misshandlat elev, ska anmälande personal kontakta grundskolechefen som får ansvara för utredningen, eller annan person som grundskolechefen utser. Vårdnadshavare informeras.

Handlingsplan vid misstanke om hedersrelaterat våld och förtryck

Definition av hedersrelaterat våld / förtryck

Regeringens beskrivning, 2007:

”Hedersrelaterat våld och förtryck, liksom mäns våld mot kvinnor generellt, har sin grund i kön, makt, sexualitet och kulturella föreställningar om dessa. När det gäller hedersrelaterat våld och förtryck är kontrollen av flickors och kvinnors sexualitet central och starkt knuten till kollektivet. I hederstänkandet står föreställningar om oskuld och kyskhet i fokus och familjens rykte och anseende ses som avhängigt flickors och kvinnors faktiska eller påstådda beteende. Detta förhållande kan vara mer eller mindre uttalat och kontrollen kan sträcka sig från vardagliga former av begränsningar i flickors och kvinnors liv som berör exempelvis klädval, socialt umgänge och rörelsefrihet till livsval som utbildning, jobb och giftermål och skilsmässa. I sin mest extrema form resulterar hederstänkandet i hot om våld, våld och dödligt våld” (Regeringens skrivelse 2007/08:39)

Lag (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor:

1 § Ingrepp i de kvinnliga yttre könsorganen i syfte att stympa dessa eller åstadkomma andra bestående förändringar av dem (könsstympning) får inte utföras, oavsett om samtycke har lämnats till ingreppet eller inte. Lag (1998:407)

FN:s beskrivning:

FN har definierat heder som en del av en traditionell familjeideologi som dikterar villkor för kvinnors sexualitet och familjeroll. Den innebär att identiteter och handlingar som bryter mot dessa normer, exempelvis otrohet, sex före äktenskapet, att umgås med ”fel” personer, kan ge upphov till starka sanktioner och även dödligt våld. I vissa fall kan även att bli utsatt för våldtäkt leda till sanktioner. Könsstympning av flickor samt tvångsäktenskap är också uttryck för hedersförtryck. (FN 1999)

Skollagen: Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling. (Skollag 2010:800 1 kap 5§)

Observationspunkter

(Våld i hederns namn, Länsstyrelsen Östergötland) (Vårdguiden)

FLICKA

  • Får hon delta i all undervisning, inklusive idrott och sex och samlevnad?
  • Får hon vara med på skolresor och lägerskolor?
  • Finns det ett krav på att hon ska ta ett stort ansvar för hemarbete och småsyskon?
  • Måste hon ljuga om pojkvän/flickvän, vilka hon umgås med, fritidsvanor och dylikt?
  • Hur ser hennes studiemotivation och koncentration ut över tid?
  • Är hon tidvis (oförklarligt) ledsen, orolig eller uppgiven?
  • Uppvisar hon psykosomatiska symptom (till exempel huvudvärk eller
    magont)?
  • Har hon sömnsvårigheter?
  • Begränsas hon i sitt privatliv (kontroll av mobiltelefon, dagbok, kläder, väskor osv.)?
  • Är hon utsatt för någon form av bevakning, till exempel från en bror på skolan?
  • Verkar hon oförklarligt rädd för något/någon?
  • Talar hon om problem hemma eller sin ofrihet i termer av ”vår kultur kräver”?
  • Talar hon om att förlova sig eller gifta sig trots att hon är ung och inte är klar med skolan? Är partnern någon som hon rimligen inte kan känna
    särskilt väl?

(Könsstympning)

  • Är toalettbesök plötsligt mycket långa eller täta eftersom det kan vara svårt att kissa?
  • Är hon motvillig till normal medicinsk undersökning?

POJKE

  • Hur ser hans studiemotivation och koncentration ut över tid?
  • Är han tidvis (oförklarligt) ledsen, orolig eller uppgiven?
  • Uppvisar han psykosomatiska symptom (till exempel huvudvärk eller magont)?
  • Har han sömnsvårigheter?
  • Tvingas han bevaka en syster eller en kusin på skolan?
  • Verkar han oförklarligt rädd för något/någon?
  • Talar han om problem hemma eller sin ofrihet i termer av ”vår kultur kräver”?
  • Måste han ljuga om pojkvän/flickvän?
  • Talar han om att förlova sig eller gifta sig trots att han är ung och inte är klar
    med skolan? Är partnern någon som han rimligen inte kan känna särskilt väl?

Åtgärder

Om en ser några av observationspunkterna måste skolans personal våga samtala med flickan eller pojken om hennes/hans allmänna situation. Våga fråga om vilka krav som föräldrarna ställer. Utifrån observationspunkterna ovan kan det bildas ett mönster som ger en övergripande bild av flickans eller pojkens livssituation. Om du efter detta fortfarande känner en oro, ska en socialtjänstanmälan göras.

Det är förälderns skyldighet att se till att barnet deltar i all undervisning. Om en förälder nekar sitt barn att delta i all undervisning bör skolan först ta reda på orsaken och resonera med föräldrarna och samverka runt eleven så att eleven kan delta i undervisningen. Om föräldern fortfarande förnekar barnet att delta i den dagliga
undervisningen ska en socialtjänstanmälan göras enligt Socialtjänstlagen (14 kap. 1§).

Om flicka eller pojke utsatt för brott. Tyder skolans iakttagelser på att den omyndiga flickan eller pojken är utsatt för olaga tvång, hot eller våld måste en anmälan göras till socialtjänsten.

  • Träffa flickan eller pojken ensam och lyssna på hennes/hans berättelse.
  • Ta flickans eller pojkens information på stort allvar och ge känslomässigt stöd.
  • Bedöm skaderisken med att involvera föräldrarna.
  • Kontakta socialtjänsten för en preliminär bedömning av situationen.
  • Anmäl till socialtjänsten. Tänk på att anmälan till socialtjänsten bör göras skriftligt.

Flicka/pojke i riskzon – inte utsatt för brott

När brott inte skett finns som regel tid för förändring och utveckling. Du kan få en tydligare bild över flickans respektive pojkens situation genom att ställa följande frågor:

FLICKA

  • Hur begränsas hennes livsrum?
  • Vilka regler och krav gäller för henne?
  • Vilka bestraffningar sker vid regelbrott?
  • Är hon utsatt för bevakning?
  • Har föräldrarna bestämt hennes framtid vad gäller utbildning, boende och äktenskap?

POJKE

  • Hur begränsas hans livsrum?
  • Vilka regler och krav gäller för honom?
  • Vilka bestraffningar sker vid regelbrott? Upplever han påtryckningar att själv utdela bestraffningar mot en syster eller kusin?
  • Tvingas han bevaka till exempel en syster eller släkting?
  • Har föräldrarna bestämt hans framtid vad gäller utbildning, boende och äktenskap?

Om du känner oro, ska en socialtjänstanmälan göras.

Om du är tveksam; ta kontakt med socialtjänstens mottagningsgrupp för rådgivning. Andra instanser för rådgivning, se rubriken ”kontakter och nätverkslista”.

OBS! Bitr. rektor gör anmälan till socialtjänsten i samråd med skolans personal. Om det finns misstanke om brott ska anmälan göras skyndsamt. Om bitr. rektor inte finns tillgänglig, tar du själv kontakt med socialtjänstens mottagningsgrupp. Om du vill vara anonym, ska du direkt säga detta.
DET ÄR AV STÖRSTA VIKT ATT DU ANGER ATT DU MISSTÄNKER ATT ORON ÄR HEDERSRELATERAT I ALL KONTAKT MED SOCIALTJÄNSTEN. Tänk på att inte informera familjen innan du rådgjort med socialtjänsten.

Om du känner oro utifrån observationspunkterna ska du dokumentera. Vid byte av skola inom rektorsområdet lämnas dokumentationen över.

Kontakter och nätverkslista

Rektor Magnus Wallinder: 070-414 15 04
Bitr. rektor Annelie Harrysson: 070-414 11 49
Bitr. rektor Ann-Charlotte Bauman: 026-17 71 75
Skolsköterska Camilla Persson: 026-17 71 98
Skolkurator Klara Carlsson: 073-981 90 24
FC Sätra, Karin Berjlund: 026-17 71 52 (Samordnare)

Välfärd Gävle, mottagningsenhet (fd socialtjänst): 026-17 80 00
Polisen: 114 14

Barnahus Gävleborg
samordnare socialtjänsten: 026-12 45 18, 076-760 42 76
Samordnare polisen: 026-12 45 14, 070-368 46 12
samordnare hedersförtryck och våld: 026-17 84 68, 072-146 77 82

Kvinnojouren Blåklockan 026-51 11 21

Stickan krismottagning för män 073-029 83 26

TR!S 010-255 91 91 (journummer)

Barn- och ungdomspsykiatrimottagning 026-15 46 03

GAPF – Riksföreningen Glöm aldrig Pela och Fadime: 08-711 60 32, 070-000 93 28

För mer tips och råd: hedersfortryck.se

Rutiner för personal i Ulvsäterskolans verksamhet

Övergripande

  • Vi kommer alltid i tid till lektioner och utsatta möten.
  • Vi är alltid väl förberedda inför lektioner och möten.
  • Vid sjukdom; anmäl till chef, skolassistent och din arbetsplats, via mejl eller telefon. Ring vikarianskaffare, Jeanette
  • Vi använder ej privata mobiltelefoner under skoldagen (om det inte är i arbetsrelaterat).
  • Vi säger alltid hej till alla elever och besökare på skolan. När vi träffar en okänd person på skolan som vi inte känner igen frågar vi alltid om man kan hjälpa till med något.
  • Namnbricka ska alltid bäras på arbetstid, även vikarier och resurspersonal.
  • Man reagerar/agerar alltid när en elev bryter mot skolans ordningsregler.
  • Ser man en elev som är ledsen skall man alltid agera.
  • I matsalen äter man som vuxen alltid med eleverna och beaktar matportionens storlek.

Rastvärd

  • Man går alltid ut på den tilldelade tiden då man är rastvärd.
  • Man följer de rutiner som finns för rastvärdar.
  • Som rastvärd, använder man reflexväst.

Arbetssätt

Så här arbetar vi på Ulvsäterskolan:

  • Vi försöker hantera situationer så att de inte trappas upp till konflikter
    • Vi försöker rätta till det som blev fel
    • Vi försöker göra annorlunda så att det inte händer igen
    • Vi följer våra rutiner i ”skolans-fula-ord-insats”
    • Vi följer våra rutiner i skolans ”5 skriftliga tillsägelser”

Lågaffektivt bemötande är:

  • Att så långt som möjligt undvika så att konflikter med barn uppstår
  • En metod att hantera barns känsloutbrott innan de uppstår
  • Att leda genom att få till ett samarbete med barn, UTAN att vara auktoritär
  • Att sänka känslonivån
  • Att tänka ett varv till, ett varv extra

Tänk på att:

  • Ta Ansvar- vad kan JAG göra för att påverka situationen
  • Få barnet att behålla självkontrollen
  • Människor som KAN uppföra sig GÖR DET