Trygghetsplan Ytterharnäs skola

Ytterharnäs skolas trygghetsarbete syftar till att förhindra olika former av diskriminering, trakasserier och kränkningar.

Omfattning och rutiner

Ytterharnäs skolas verksamhetsformer omfattas av planen:

  • Förskoleklass
  • Grundskolan åk 1 – 6
  • Fritidshem
  • Fritidsklubb

Eleverna får en genomgång av de främjande och förebyggande åtgärderna varje termin och har då möjlighet att ge synpunkter på dessa. Även rutiner för kränkningsärenden gås igenom och Trygghetsteamet presenterar sig och tydliggör vad som gäller om en elev utsätts för kränkningar.

Elevrådet genomför en trygghetsvandring.

Alla elever svarar på ”Gävlemodellens” trygghetsenkät i april och i oktober.

Under föräldramöten får vårdnadshavarna ta del av planen.

Vi har utvecklingssamtal, klassråd samt elevråd.

Förankring

Trygghetsplanen ska vara ett levande dokument och den ska vara väl känd hos personal, föräldrar och elever.

All personal får ta del av Trygghetsplanen på första arbetsplatsträffen varje termin. Ansvariga är biträdande rektor och personalutbildare.

Eleverna får ta del av Trygghetsplanen på ett klassråd vid varje terminsstart. Ansvarig är klassläraren.

Vårdnadshavare får ta del av Trygghetsplanen på vårterminens föräldramöte. Ansvarig är klassläraren.

Elevrådet och föräldrarådet (i dagsläget har vi inget föräldraråd) får ta del av Trygghetsplanen på vårterminens första möte. Ansvarig är biträdande rektor (och pedagogrepresentant i föräldraråd).

Obligatoriska riktlinjer

De obligatoriska riktlinjerna syftar till att förhindra olika former av diskriminering, trakasserier samt kränkningar utifrån diskrimineringslagen.

Skolans uppdrag är att främja lärande, där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskap och värden. För att våra elever ska ha möjlighet att uppnå detta ska vår skolmiljö vara sådan att alla elever kan känna sig delaktiga, trygga och kan utvecklas. Vår vision är ”Framgång för varje elev”.

Vi arbetar för en verksamhet med gott skolklimat där respekten för alla människors lika värde förankras och där vi stärker de positiva förutsättningarna för likabehandling, de ska vara en naturlig del i det vardagliga arbetet. I vår verksamhet har all personal, nolltolerans vad gäller alla former av kränkningar och trakasserier.

Främjande arbete

Historik

Vi arbetar efter Gävlemodellen som är ett projekt med syfte att förena den forskning som finns idag med de krav som ställs på oss i skollagen och diskrimineringslagen. All
personal på skolan ska vara förtrogna med trygghetsarbetet. Utbildning sker på arbetsplatsträffar/arbetslagsträffar enligt vårt årshjul.

Målet med det främjande arbetet är att det ska vara en naturlig del som kontinuerligt pågår i det vardagliga arbetet som sker på skolan.

  • Vi arbetar för att eleverna blir mer delaktiga i planeringen av vår verksamhet
  • Vi uppmärksammar elevers språkbruk, muntligt såväl som skriftligt
  • Eleverna är indelade i faddergrupper, fskl – åk 6
  • Trygghet och trivsel är en stående punkt på våra klassråd och elevråd
  • Vi arbetar med relationsfrämjande aktiviteter för eleverna enligt årshjulet, under
    hela läsåret
  • ”Genusglasögonen” tas på vid inköp av böcker och annat material samt i
    faddergruppsindelning
  • Personalen ska se till att varje barn känner sig sedd och hörd.
  • Vi arbetar med kooperativt lärande
  • Fortlöpande reflektion över hur vi bemöter eleverna på skola och fritids utifrån
    individ
  • Vi samtalar med eleverna om att vi är olika och har olika förutsättningar och på så sätt skapar vi ett tillåtande klimat i grupperna
  • Vi tar upp dagsaktuella händelser utifrån målgrupp
  • På fritids lyfter vi regler och har relationsfrämjande aktiviteter
  • Det finns alltid rast-värdar ute på rasterna. Rast-värdarna bär rosa västar för att synas
  • Eleverna erbjuds rastaktiviteter

Ansvariga: Klasslärarna, fritidspersonal, personalutbildare samt bitr. rektor
Uppföljning: Personalen utvärderar kontinuerligt

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete)

Kartläggning

Det förebyggande arbetet bygger på tidigare kartläggningar som har gjorts. Målet med kartläggningarna är att få kunskap om förekomsten av alla former av kränkande behandling för att kunna utforma relevanta åtgärder.

På klassråd berättar eleverna om platser de upplever som otrygga, både inomhus och utomhus. Elevråd, trygghetsteam samt biträdande rektor gör sedan en trygghetsvandring. Platserna dokumenteras genom foto.

Samtliga elever, F-6, svarar på Gävlemodellens digitala enkät. Det är viktigt att enkäten förbereds noga med eleverna och även att den följs upp i klasserna.

På Ytterharnäs Skola har vi bestämda fokusområden som är valda utifrån ett trygghetsperspektiv, dessa är: omklädningsrum, matsal, bibliotek, skolgård/raster, kapprum, trygghet och studiero. Genom att träffa en mindre grupp och samtala om viktiga frågor kan vi få en djupare förståelse än genom frågor i en enkät. Resultatet redovisas sedan på arbetslagsmöten och i klasserna samt i Trygghetsplanen.

På EWS-möten diskuterar vi elever, rutiner, attityder och normer. Aktiva åtgärder är även en stående punkt på dessa möten.

Analys av Gävlemodellen

I analys av Gävlemodellen framkommer det att rasterna är den period på dagen då otryggheten är som störst, där utöver upplever eleverna att det är för få vuxna på
skolgården. Många elever upplever att de själva blivit utsatt för eller sett någon bli utsatt för fysiskt våld, detta sker i samband med förflyttningar och/eller raster. I stort sett alla elever tycker om att gå till skolan och de vill lära sig nya saker enligt enkäten.

Eleverna på Ytterharnäs skola upplever att skolans personal bemöter dem på ett respektfullt sätt och framhåller att de känner sig trygga med de vuxna de möter. Vi
behöver fortsätta arbeta med att skapa bra relationer mellan vuxna och elever för att eleverna ska känna sig trygga och våga ta kontakt med samtliga pedagoger.

Det framkommer av enkäten att majoriteten av eleverna anser att många eller alla vuxna på skolan bryr sig om dem. Endast ett fåtal uttryckte att få vuxna bryr sig om dem. Fler vuxna behöver skapa kontakter med förskoleklasseleverna för att de ska känna till vilka alla vuxna är på skolan och känna att de har fler de kan vända sig till när behov
finns.

Det är ganska vanligt att elever hör fula ord från främst äldre elever. Det är dock inte riktat direkt till någon utan att de ofta sägs av bara farten i leken. Vi måste fortsätta arbeta
med språkbruket. Vuxna påminner kontinuerligt eleverna om att vårda sitt språk. Vi ska fortsätta med rastaktiviteter samt vi behöver ha tillgång till resurs för att minska konflikttillfällen. De vuxna ska fortsätta uppmärksamma händelser på rasterna.

Målbild

Vi arbetar för att skapa goda relationer med eleverna. Alla elever ska känna sig trygga i att ta kontakt med vilken vuxen som helst på skolan. Alla elever ska känna till vilka som
arbetar på skolan.

Vi arbetar för att behålla vårt höga skolklimatindex, helst ska det öka i samtliga klasser.

Samtlig personal arbetar aktivt mot kränkningar och vet hur utredningar ska gå till.

Samtlig personal är insatt i och följer skolans plan för närvaro, samt följer elevhälsoplanen.

Åtgärder

  • 18/8 Utökat antal rastvakter
  • 19/8 Nytt uppdaterat schema, kompisgungan
  • 19/8 Nytt uppdaterat schema för Noggerplanen
  • 10/1 Nytt uppdaterat schema för pulkabacken
  • 20/1 Nytt uppdaterat schema för fotbollsplanen

Schemana revideras, utvärderas och uppdateras kontinuerligt under läsåret.

Uppföljning och utvärdering

Förebyggande arbete under läsår 21–22

  • Trygghetsplanen blir mer levande genom att vi gör det som bestämts.
    Detta genom att…

    • vi under arbetslagsmöten kontinuerligt checkar av hur det går med det främjande arbetet
      – utvärderingarna behöver diskuteras så det leder till förbättringar
  • Elevernas språkbruk ska bli bättre.
    Detta genom att…

    • konsekvent prata med eleverna om lämpligt språkbruk
      – Vid kränkande uttryck har föräldrar kontaktats
  • Vi ska arbeta med mer främjande arbete för att förstärka allas lika värde.
    Detta genom att…

    • göra det som står i Trygghetsplanen
      – Vi följer årshjulet.
    • arbeta med normer och normkritik
      – Värdegrunden genomsyrar hela verksamheten.
  • Arbetsron ska bli bättre.
    Detta genom att…

    • ha tydliga regler och konsekvenser som alla vuxna följer
    • handledning av specialpedagog
    • Fortbildning kring NPF
  • Elevinflytandet ska öka.
    Detta genom att…

    • eleverna får vara med och planera vissa moment i undervisningen
    • vi dokumenterar elevinflytande arbete
      – Det dokumenteras i klassråd samt elevråd.
  • Mer aktiva elevrådsrepresentanter.
    Detta genom att…

    • representanterna får förbereda sig inför elevrådet
    • snarast efter elevråd gå igenom protokoll med klassen

Aktuella åtgärder är ett fortlöpande arbete och dokumentet ligger på personalgruppens Teams så det är åtkomligt för alla, finns med som en punkt på VM varje vecka.

Upptäcka och anmäla

Rutiner och strategier

  • Schemalagd personal ute varje rast.
  • Klasslärarna har klassråd, inför elevråd med riktade fokusfrågor varje månad.
  • Elevråd en gång i månaden med riktade fokusfrågor på dagordningen.
  • På verksamhetsmöten tas elevråden upp som en punkt.
  • En föräldraenkät för förskoleklass, åk 2 och 5 görs under vårterminen varje läsår
    – eleverna 5 gör även en elevenkät i april, sammanställd av Skolverket.
  •  Gävlemodellens trygghetsenkät genomförs i alla klasser två gånger per år.
  • Utvecklingssamtal två gånger per läsår.
  • Samtal med elever enskilt eller i grupp vid behov.
  • Trygghetsteamet arbetar aktivt med trygghetsfrågor kontinuerligt.
  • Personalen uppmuntrar elever och vårdnadshavare att snarast ta kontakt med personalen om misstankar finns om diskriminering, kränkande behandling eller trakasserier.

Personal elever och föräldrar kan vända sig till:

Biträdande rektor: 026-17 93 26
Mentor fskl: 070-418 75 44
Mentor Åk 1: 070-418 76 40
Mentor Åk 2: 070-418 75 19
Mentor Åk 3: 070-084 83 28
Mentor Åk 4: 070-418 76 51
Mentor Åk 5: 070-418 75 78
Mentor Åk 6: 070-418 74 98
Fritidspersonal: 070-084 83 27
Fritidsklubben: 070-084 83 28

Utredande och åtgärdande arbete

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av andra elever.

Om kränkande behandling eller trakasserier mellan elever uppdagas sker följande:

  • Var och en som arbetar inom grundskola eller grundsärskola som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta till huvudman. Biträdande rektor får då automatisk kännedom om ärendet och en utredning ska skyndsamt starta. Den vuxne som gjort anmälan är då ansvarig för utredningen, men kan få stöd av trygghetsteam eller mentor.
  • Ärendet dokumenteras.
  • Enskilda samtal, både med den som utsatts för kränkningen och den/de som påstås ha utfört kränkningen. Dokumentation sker.
  • Föräldrar informeras om möjligt samma dag.
  • Åtgärder sätts in för att förhindra fortsatta kränkningar. Dokumentation sker. Vid mer omfattande åtgärder informeras arbetslaget och kan då stötta i arbetet med att förhindra fortsatta kränkningar.
  • Uppföljningar sker med både den/de som blivit utsatta och den/de utfört kränkningen innan ärendet kan avslutas.
  • Om kränkningarna upprepas har trygghetsteamet allvarssamtal med de inblandade eleverna. Dessa samtal följs upp minst tre gånger för att se att kränkningarna har upphört.
  • Om kränkningarna ändå fortsätter kallar biträdande rektor elever, vårdnadshavare och klasslärare till ett möte.
  • Disciplinära åtgärder kan då vidtas enligt skollagen.

Dokumentation

Det är av yttersta vikt att alla ärenden och möten dokumenteras. Om ett ärende uppstår ska en kopia på händelsen lämnas till trygghetsteamet. När ärendet är avslutat lämnas övrig dokumentation in och den arkiveras.

Uppföljning och utvärdering

Ansvar

Årets plan ska utvärderas senast vecka 44 av Trygghetsteam och pedagoger. Ansvarig för att årets plan utvärderas är biträdande rektor.

Biträdande rektor är ytterst ansvarig för arbetet med Trygghetsplanen. Alla som arbetar och studerar på Ytterharnäs skola har ett gemensamt ansvar att göra vad man kan för att
öka tryggheten och trivseln i skolan.

Det är bitr. rektors ansvar att:

  • Trygghetsplanen utvärderas, uppdateras och förankras varje år
  • All personal, elever och vårdnadshavare känner till att alla former av kränkande behandling är förbjudna på skolan
  • Se till att skolans personal har ett målinriktat arbete för att motverka alla former av kränkande behandling
  • Se till att utredning görs och att åtgärder vidtas när skolan får kännedom om kränkande behandling
  • Se till att skolpersonal har ett gemensamt system för hur de dokumenterar upptäckt kränkande behandling och de åtgärder som vidtagits
  • Kontakta andra myndigheter om det behövs

Det är lärares och annan skolpersonals ansvar att:

  • Bemöta elever och kollegor på ett respektfullt sätt
  • Följa skolans Trygghetsplan
  • Ta upp innehållet i Trygghetsplanen med eleverna i början av varje termin
  • Ifrågasätta och reflektera över de normer och värderingar som han/hon förmedlar genom sin undervisning och sträva efter likabehandling
  • Anmäla till huvudman vid kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband starta en utredning. Detta enligt den nya
    Skollagen 6:e kap 9§
  • Dokumentera upptäckt kränkande behandling och vidta åtgärder för att stoppa detta
  • Följa upp fall av kränkande behandling

Det är elevers ansvar att:

  • Bemöta elever, lärare och övrig personal på ett respektfullt sätt. Det är bra om du som elev berättar för någon vuxen på skolan om du upptäcker kränkande behandling, trakasserier eller diskriminering.