Trygghetsplan Hagaströms skola

Hagaströms skolas trygghetsplan är en del av arbetet med att skapa trygga skolor utan kränkningar, trakasserier och diskriminering.

Om trygghetsplanen

Styrdokument

”Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden”. För att våra elever ska ha möjlighet att uppnå goda resultat så är det en rättighet att våra skolor är trygga platser att vistas i. I Sofiedals rektorsområdes skolor tar alla chefer och medarbetare starkt avstånd ifrån samt arbetar för nolltolerans när det gäller alla former av kränkningar och trakasserier. Våra skolor ska kännetecknas av ett gott skolklimat där olikheter ses som en tillgång och där varje elev bemöts med respekt utifrån den de är.”

Ny Trygghetsplan varje år

Denna plan är framtagen enligt Gävlemodellen. Målen formuleras utifrån två kartläggningstillfällen som skolan genomför samt trygghetsvandring och en lokal liten trygghetsenkät.

Det upprättas en ny Trygghetsplan varje år. Arbetet med aktiva åtgärder är en ständigt pågående process som dokumenteras fortlöpande. Arbetet med aktiva åtgärder skall ses som en del i Trygghetsplanen.

Innehåll

Trygghetsplanen innehåller samtliga delar i detta dokument.

Rutiner för att förankra trygghetsplanen

Planen presenteras för personalen vid varje terminsstart.

Övrig personal delges av biträdande rektor. (Sodexo, Förenade städ, vaktmästare).

Planen presenteras för vårdnadshavare på skolans hemsida samt på föräldramöten.

Ansvarig för skolans hemsida ser till att planen finns tillgänglig på hemsidan.

Klasslärare presenterar planen för eleverna i början av HT- 23. Klassläraren/fritidspersonalen ser till att den finns levandegjord och synlig i verksamheten.

Eleverna görs delaktig i skolans trygghetsplan genom skolans och klassens/fritidshemmets regler.

Trygghetsteamet presenterar sig vid höstterminens början. De påminner om trygghetsplanen och trygghetsteamets roll.

Trygghetsplanen utvärderas kontinuerligt under läsårets gång.

Planen utvärderas av all personal i slutet av vårterminen 2024.

För ny personal som börjar under läsåret ingår förankring av trygghetsplanen under introduktionen samt utbildning av BIG.

Rutiner för elevernas medverkan

Ordningsreglerna revideras i samarbete med elevrådet vid terminsstart.

Personalen delges under en APT.

Övrig personal delges av bit. rektor. (Sodexo, Förenade städ, vaktmästare).

Ordningsreglerna presenteras för vårdnadshavare.

Ansvarig för skolans hemsida ser till att ordningsreglerna finns tillgänglig på hemsidan.

Ordningsreglerna anslås på lämplig plats av elevrådet.

Elevrådsrepresentanter tillsammans med klasslärare presenterar ordningsreglerna för klassen.

Elever och klasslärare utformar ett fåtal klassregler utifrån skolans regler.

Ordningsreglerna utvärderas av all personal och elever under juni månad.

Obligatoriska riktlinjer

De obligatoriska riktlinjerna syftar till att förhindra trakasserier,
sexuella trakasserier, diskriminering och kränkningar.

Trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkande handling får inte förekomma i vår verksamhet.

Alla på Hagaströms skola arbetar aktivt för att alla barn är allas barn.

Var och en som arbetar inom grundskola som får kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta.

Anmälan går till rektor, biträdande rektor och chef för grundskola. Utbildningsnämnden (huvudmannen) får en sammanställning av samtliga anmälningar.

Efter anmälan ska skyndsamt en utredning startas av den som fått kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling.

Utredningen görs på blankett som finns på Gävle kommuns intranät, Ankaret.

Utredning och eventuella åtgärder sätts in, dokumenteras samt följs upp.

När utredningen är klar och åtgärderna är utvärderade avslutas ärendet och dokumentationen lämnas till biträdande rektor för avslut.

Biträdande rektor är ytterst ansvarig.

Arbetsgång på skolan

  • Vuxen på skolan har samtal med de berörda så snart som möjligt.
  • Ansvarig Fritidslärare/Förskollärare/Klasslärare informeras.
  • Vårdnadshavare till samtliga berörda ska informeras samma dag som samtalen genomförs.
  • Dokumentation görs av den som sett händelsen i samarbete med klasslärare.
  • Uppföljningssamtal med de inblandade genomförs och dokumenteras.
  • Alla fall av kränkningar ska anmälas till huvudmannen.

Som stöd i processen för utredningen finns skolans Trygghetsteam.

Vid upprepade kränkningar ska alltid trygghetsteamet informeras och rådfrågas.

Främjande arbete

Det främjande arbetet syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas.

Demokratiska arbetsformer och ett positivt arbetsklimat ska råda i verksamheten. Genom arbete med demokrati och mänskliga rättigheter utvecklar barnen dessa förmågor.

Årshjul för främjade aktiviteter

Vad ska göras:

Upprätta ett årshjul i terminsstart.

Se över vad som ska ingå och när det ska genomföras samt frekvens och vilka som är ansvariga.

Schemalagd tid ca 30 min en gång i veckan i alla klasser för värdegrundsarbete som främjande arbete.

Klasserna, fritidshem och fritidsklubb utformar regler samt har aktiviteter för främjande arbete.

Gemensamma rutiner för förflyttningar inom skolan upprätthålls.

Regelbunden fadderverksamhet genom fadderfamiljer och fadderklasser samt återkommande aktiviteter genomförs under året.

All personal och elever levandegör trygghetsplanen i respektive verksamhet.

Trygghetsplanen kommuniceras med vårdnadshavare genom information vid föräldramöten, finnas tillgänglig på skolan samt att den finns på hemsidan.

Augusti/ September

Information om skolans trygghetsplan för all personal – Bitr.rektor ansvarar.

Trygghetsplanen delges till vårdnadshavare.

Information om trygghetsplanen för elever under värdegrundsarbetet – allas ansvar.

Ordningsregler revideras – bitr. rektor och elevråd ansvarar.

Vi går igenom skolans gränser – ansvarig lärare.

Värderingsövningar som gruppfrämjande aktiviteter i klassen varje vecka -Ansvarig lärare.

Värdegrundsdagar första skolveckan i klasserna-alla ansvarar.

Fadderklasserna träffas.

Friluftsdag genomförs- Idrottslärare ansvarar.

Oktober

FN-tema 24 oktober -Alla ansvarar. TT ger förslag

Fångarna på Haga – ansvarig fritidslärare ansvarar vecka 44.

Skolråd-Bitr. rektor och representanter från verksamheten ansvarar.

Trygghetsvandring – klasslärare ansvarar för klassen trygghetsteamet ansvarar för sammanställning på skolnivå.

Trygghetsenkäten för elever- Bitr. rektor och lärare ansvarar.

Analys av resultat samt upprättande/revidering av handlingsplaner genomförs -Lärare ansvarar

November

Aktiviteter med fadderfamiljerna-Trygghetsteamet ansvarar.

Handlingsplaner sjösätts i verksamheten- alla ansvarar.

December

Luciasjung – alla ansvarar.

Aktivitet med faddersklasser genomförs- alla ansvarar.

Januari/Februari

Skolråd- Bitr. rektor och representanter ansvarar.

Språkbruk- i uppstart av terminen.

Mars

Läsdag vi firar världsbokdagen – alla ansvarar.

Trygghetsvandring genomförs – klasslärare ansvarar och trygghetsteamet sammanställer på skolnivå.

Trygghetsenkäten genomförs –klasslärare ansvarar.

Uppföljning av höstens handlingsplan, sammanställning av trygghetsvandring och trygghetsenkät-lärare ansvarar.

Uppföljning av trygghetsvandring, enkät samt handlingsplaner på skolnivå genomförs- trygghetsteam ansvarar.

April

Städdag för alla – genomförs av alla och planeras av PUG.

Vårsjung – Cissi ansvarar.

Maj

Skolråd – Bitr. rektor och representanter ansvarar.

Elevrådets dag- elevrådet ansvarar.

Friidrottsdag- Idrottslärare ansvarar.

Juni

Utvärdering av trygghetsplanen – bitr. rektor och all personal.

Utvärdering av ordningsregler – klassråd, elevråd och trygghetsteam ansvarar.

Utvärdering av handlingsplaner genomförs- lärare ansvarar.

Skolans regler

Vår skola är mobilfri.

Vår skola är nöt och parfymfri.

Vi håller oss till regler för aktiviteter som finns.

Vi håller oss inom skolans gränser. (FSK- skolgården och stora skogen, 1-6 hela skolgården inklusive lilla och stora skogen, ingen är på baksidan.)

Förhållningssätt

Vi behandlar andra som vi själva vill bli behandlade

Vi är rädda om skolans material och lokaler

Vi använder trevliga ord till alla på skolan

Vi ger varandra arbetsro.

Vi låter alla vara med

Vi lyssnar på varandra

Vi låter andras saker vara ifred

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process

Genom aktiva åtgärder kan vi arbeta med att förbättra vårt skolklimat och öka tryggheten på skolan. Vi kan se detta genom olika aktiviteter vi gör på skolan. På Hagaströms skola genomför vi följande förebyggande kartläggning:

Trygghetsenkäten vid två tillfällen under läsåret.

Trygghetsvandring vid två tillfällen.

Trygghetstemp kan användas vid behov där det behövs göras aktiva åtgärder.

Rastvärdar och rastaktiviteter.

Aktiva åtgärder genomförs på skolnivå när det finns behov. (Bilaga 1.)

All personal deltar vid APT där värdegrundsarbete är ett återkommande inslag.

Vi följer systematiskt upp trygghetsenkäten, trygghetsvandringen, trygghetstempen för att säkerställa att vi har rätt aktiva åtgärder för en tryggare skola.

Dokumentationen kommer att ske i dokumentet ”Dokumentation för aktiva åtgärder” som trygghetsteamet ansvarar för.

De aktiva åtgärderna följs upp och utvärderas kontinuerligt vid trygghetsteamets träffar varannan vecka.

Trygghetsenkäten och trygghetsvandringen sammanställs och analyseras av personal som arbetar i teamet med barnen samt utformar handlingsplaner på klassnivå.

Trygghetstemp är ett exempel en aktiv åtgärd i det förebyggande arbetet. Den kan användas som en uppföljning när en insats görs i en klass eller grupp när ansvarig personal och/eller trygghetsteamet ser ett behov av extra trygghetsarbete för en grupp eller klass.

Raster och förflyttningar är en viktig tid under skoldagen där kränkande behandling kan ske. Därför ser vi till att rastvärdar finns på de platser vi har identifierat som otrygga. Vi har även rastaktiviteter för alla elever under förmiddagsrasten.

Resultatet av förra årets trygghetsarbete visar att de insatser vi gjort har gett ett något förbättrat skolklimat och de aktiva åtgärderna har givit resultat. Vi ser en liten förbättring i åk 4–6 vad gäller skolklimatet. Dock är resultatet inte tillfredsställande. Medelvärdet för skolklimatet på vår skola för åk F-3 samstämmigt med kommunens 8.71. För åk 4-6 är skolans resultat 7.26 jämfört med kommunens 7.34 vilket är en liten förbättring från förra året. Detta gör att vi kommer fortsatt att ha trygghet som fokusområde under kommande läsår.

Åtgärder vi kommer att genomföra för att höja värdet på skolklimatet är de som beskrivs ovan. Vi förväntar att se resultat i trygghetsenkäten vårterminen 2024.

För att tydliggöra de aktiva åtgärder vi kommer att arbeta med på skolan dokumenteras fortlöpande i ett särskilt dokument som heter Aktiva åtgärder. De aktiva åtgärderna utvärderas och analyseras av de inblandade samt med trygghetsteamet.

Upptäcka och anmäla

Personalen skapar god kontakt med vårdnadshavare genom kontinuerlig kontakt med hemmet, bl. a. genom veckobrev, utvecklingssamtal och klassmöten.

Möjlighet att lyfta elevärenden vid varje teamträff genomförs för att tillsammans på ett tidigt stadium motverka alla former av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Raster och luncher är vuxenbemannade.

Tillbudsrapportering sker vid tillbud/skada samt vid hot och våld mellan elev- elev, personal- elev, elev- personal, och används som underlag i elevhälsoarbetet.

Analys av trygghetsenkäten på klassnivå och skolnivå genomförs.

Trygghetsteamet ska vara känd för alla elever, vårdnadshavare och all personal. Insatser av trygghetsteamet beslutas av biträdande rektor.

Klassråd / Elevråd genomförs.

Kartläggning av problemområden på skolan görs genom trygghetsvandring.

Grupper, klasser eller individer uppmärksammas i trygghetsenkäten.

Trygghetsplanen finns tillgänglig på skolan och på skolans hemsida.

Elever kan vända sig till all personal på skolan.

Utredande och åtgärdande arbete

Var och en som arbetar inom grundskola som får kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta.

  • Anmälan av kränkande behandling görs via länk på Gävle kommuns intranät, Ankaret. Anmälan går då till rektor, biträdande rektor och chef för grundskola. Utbildningsnämnden (huvudmannen) får en sammanställning av samtliga anmälningar.
  • Anmälan görs av personal som varit del av händelsen.

Rektor/biträdande rektor ansvarar för att det skyndsamt utreds kring omständigheterna.

Utredningsblanketten finns på Gävle kommuns intranät, Ankaret.

  • Om utredningen visar att åtgärder måste vidtas ska det ske skyndsamt samt följas upp och utvärderas. När utredningen är klar och åtgärderna uppföljda och utvärderade, ansvarar rektor/biträdande rektor för att omedelbart rapportera detta och avsluta ärendet. Kontakt med vårdnadshavare ska ske.

Arbetsgång för utredning på skolan

Alla fall av kränkningar ska anmälas till huvudmannen.

  • Vuxen på skolan har samtal med de berörda så snart som möjligt.
  • Ansvarig Fritidspedagog/Förskollärare/Klasslärare informeras.
  • Vårdnadshavare till samtliga berörda ska informeras samma dag/ så snart som möjligt som samtalen genomförs.
  • Dokumentation sker av ansvarig vuxen.
  • Uppföljningssamtal med de inblandade genomförs och dokumenteras.

Som stöd i processen för utredningen finns skolans Trygghetsteam.

Vid upprepade kränkningar ska alltid trygghetsteamet informeras och rådfrågas.

Konsekvenstrappa/disciplinära åtgärder för Hagaströms skola

Enligt Skollagen 5 kap §5 ska ordningsregler finnas för varje skolenhet. Det ska utarbetas under medverkan av elever och följas upp på varje skola. Ordningsregler är därför framtagna i samarbete med elever och personal på Hagaströms skola. Dessa gäller för läsåret 2023/2024 och till dess att nya regler upprättas. Vi kommer gemensamt verka för att ordningsreglerna underhålls och respekteras. Vi utgår från att alla gör sitt absolut bästa för att följa det som är överenskommet.

Om ordningsstörande uppträdande, mot förmodan, skulle förekomma kommer personal agera i enlighet med Hagaströms skolas Trygghetsplan och Skollagen. Det betyder att pedagoger i första hand samtalar med elev och löser situationen. Vid allvarligare regelöverträdelser kontaktas alltid vårdnadshavare för samråd. Om regelöverträdelser sker vid upprepade tillfällen och över tid kan Skollagens disciplinära åtgärdstrappa komma att användas (Skollagen 5 kap §§ 6-24). Det betyder att under vissa förutsättningar kan rektor besluta om exempelvis utvisning ur klassrum, kvarsittning, tillfällig omplacering, avstängning, eller omhändertagande av föremål. Detta kommer i förekommande fall föregås av en utredning.

Rutiner vid kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling av personal

Den vuxne som får kännedom om att en elev känner sig kränkt/diskriminerad/ trakasserad anmäler detta till biträdande rektor. Biträdande rektor ansvarar för att anmäla och att utreda. Allt dokumenteras och dateras.

Om ovanstående inträffar ska skolledaren informera och ta stöd av HR-konsult på förvaltningen. HR-konsult är behjälplig med eller genomför utredning och föreslår tillsammans med ansvarig chef adekvata åtgärder.

Biträdanderektor hanterar frågan ur ett skollagsperspektiv/arbetsrättsligt perspektiv och informerar huvudmannen enligt rutin.

Biträdande rektor informerar berörda föräldrar samt tillser att det finns dokumentation om ärendet. Biträdande rektor informerar om/delger beslutade åtgärder till berörd personal.

HR stöder ur ett arbetsrättsligt perspektiv samt dokumenterar utredning och eventuella arbetsrättsliga åtgärder.

Uppföljning och utvärdering av trygghetsplanen:

Varje år följs trygghetsplanen upp och utvärderas enligt rutin.

Eleverna följer upp och utvärderar trygghetsplanen och klassens regler i klassen.

Elevrådet utvärderar skolans regler vid sista elevrådet på våren.