Gävle kommuns logotyp
Gävle kommuns logotyp
Länk till webbplatsens startsida.
  • Kommunens service
    • Utbildning & barnomsorg
    • Omsorg & stöd
    • Bygga, trafik & miljö
    • Kultur & fritid
    • Företagare & etablering
    • Kommun & politik
  • Tyck till & påverka
    • Lämna in ditt förslag till Gävle kommun
    • Följ och rösta på inlämnade förslag
    • Tyck till om kommunens projekt och satsningar
    • Fel du kan anmäla till Gävle kommun
    • Kommunal anslagstavla
  • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • För dig som studerar
    • Vi erbjuder dig
    • Utmärkelser och priser
    • För medarbetare
  • Bo & uppleva
    • Hitta en bostad
    • Upplev Gävle
    • Gävlekalendern
    • Student i Gävle
  • personInvånare
  • workMedarbetare
  • Ankaret

Gävle kommun - Snöröjning och halkbekämpning


  •  Utbildning & barnomsorg
  •  Omsorg & stöd
  • location_city Bygga, trafik & miljö
  •  Kultur & fritid
  •  Företagare & etablering
  •  Kommun & politik



Coronapandemin: Information som rör kommunens verksamheter och dig som invånare eller företagare hittar du här.

  • Kommunens service
  • Bygga, trafik & miljö
  • Trafik, vägar och parkering
  • Vinterväghållning
  • Snöröjning och halkbekämpning
skriv ut
Lyssna
Translate

Snöröjning och halkbekämpning

Gävle kommun ansvarar tillsammans med Trafikverket, vägföreningar och fastighetsägare för att skapa en god och säker framkomlighet för alla trafikanter i kommunen – året runt.

Följ arbetet med snöröjning och halkbekämpning

Vinterloggen

Gavle Drift & Service leder det praktiska arbetet med att snöröja och halkbekämpa på kommunens gator och vägar. På deras webbplats finns Vinterloggen, där du kan ta del av de senaste uppdateringarna om de åtgärder som utförs.

Snöröjningskartan

Gator och vägar snöröjs enligt en bestämd turordning utifrån typ av gata och var trafikmängden är störst. I kartan kan du se vilka gator och vägar som snöröjs under vintern och hur vi prioriterar mellan dem. Du kan också använda sökfunktionen för att se en specifik adress. Du kan öppna kartan i ett eget fönster här nedanför.

  • Karta över vägar och gator som kommunen sköter under vintern

    Se vilka gator och vägar som kommunen sköter om under vintern.

Prioriteringsordning och ansvarsfördelning

Vi prioriterar snöröjningen av kommunens olika gator och vägar enligt följande ordning:

  1. Prioriterade cykelvägar. Snöröjningen startar vid cirka 3 cm snödjup och åtgärdstiden är cirka 6-8 timmar.
  2. Övriga cykelvägar. Snöröjningen startar vid cirka 5 cm snödjup och åtgärdstiden är cirka 8-10 timmar.
  3. Större trafikleder och bussgator. Snöröjningen startar vid cirka 6 cm snödjup och åtgärdstiden är cirka 6-8 timmar.
  4. Mindre trafikleder. Snöröjningen startar vid cirka 8 cm snödjup och åtgärdstiden är cirka 6-8 timmar.
  5. Bostadsgator och övriga gator och vägar. Snöröjningen startar vid cirka 8 cm snödjup och åtgärdstiden är cirka 8-10 timmar.

Plogning utförs ofta på natten så att de kommunala vägarna ska vara snöröjda på morgonen när du ska ta dig till exempelvis jobb eller skola. Snöröjning är ett omfattande arbete och alla gator och vägar kan inte plogas samtidigt. Vid normalt snöfall beräknas arbetet ta cirka 10 timmar. Vid större snöfall kan det ta upp till 12 timmar. Det innebär att vissa gator och vägar kan få vänta länge och att det hinner komma en hel del snö innan snöröjningen kommit till just din gata. Några bostadsgator är först och några blir så klart också sist kvar att snöröja.

Läs mer om hur snöröjningen går till på Gavle Drift & Service webbplats.

I Gävle kommun finns ett så kallat prioriterat huvudcykelnät som är baserat på pendlingsflöden inom kommunen. Nätet består av större cykelleder och viktiga målpunkter inom Gävle stad och ska hålla en högre standard än det övriga cykelnätet. Kommunens ambition är att huvudcykelnätet ska vara plogat och halkbekämpat till 06.30 och 16.00 under veckodagarna så att du lätt kan ta dig till och från exempelvis jobb och skola. Under helgerna plogas huvudcykelnätet med samma frekvens som det övriga cykelnätet.

Parkeringsplatser längs gator snöröjs samtidigt som gatan plogas. Parkeringsytor snöröjs vid behov. När en parkeringsyta ska snöröjas stängs den av under en halv dag. Skyltar talar om när parkeringsytan stängs av. Läs mer om datumparkering på Gävle Parkeringsservice webbplats.

  • Riktlinjer för vinterväghållningen beslutas av Samhällsbyggnadsnämnden.
  • Det praktiska arbetet med att snöröja och halkbekämpa kommunens gator och vägar leds av det kommunala bolaget Gavle Drift & Service och utförs av upphandlade underentreprenörer. Du kan kontakta Gavle Drift & Service om du har frågor om utförandet av snöröjning och halkbekämpning.
  • Fastighetsägare i Gävle kommun är skyldiga att hjälpa till med vinterväghållningen på gångbanan utanför den egna fastigheten. Läs mer om fastighetsägarens ansvar.

Anmäl problem eller fara kring snöröjning

Fastighetsägaren ansvarar för att hålla trottoarer och grindhål framkomliga, samt ta bort istappar. Om du upptäcker problem eller faror ska du därför kontakta fastighetsägaren.

Läs mer om fastighetsägares ansvar under vintern

Om det gäller en kommunala lokaler eller bostäder hittar du kontaktvägar under ”Kommunala bostäder och fastigheter” här nedanför.

Kommunala fastigheter

Upptäcker du problem eller faror som gäller kommunala förskolor, skolor, idrottsanläggningar, kulturbyggnader eller kontorsfastigheter ska du göra en felanmälan på Gavlefastigheters webbplats.

Kommunala bostäder

Om problemet eller faran gäller Gavlegårdarnas bostäder ska du kontakta Gavlegårdarna.

Se kontaktuppgifter till Gavlegårdarna på deras webbplats

Om du anser att snöröjning eller halkbekämpningen har brustit på ett sådant sätt att det innebär trafikfara eller fara för person eller egendom kan du anmäla det via e-tjänsten här nedanför. Där kan du till exempel också anmäla snöhögar och plogvallar som skymmer sikten i en korsning eller om en gata inte snöröjts enligt prioriteringsordningen och åtgärdstiden ovan.

  • Anmäl ett problem eller fara kring snöröjning

    Här kan du anmäla ett problem eller fara kring snöröjning via e-tjänst.

Om du som privatperson eller fastighetsägare får en skada på din fastighet eller egendom som är orsakad av kommunens snöröjning kan du skicka in ett skadeståndsanspråk. Egendom som är placerad utanför tomtgräns ersätts inte. Kontakta kommunens kundtjänst så får du en blankett för skadeanmälan via e-post eller brev.

Kontaktuppgifter till kundtjänst

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Det här händer efter snöröjningen

När gator och vägar har snöröjts påbörjar kommunens entreprenörer arbetet med att öppna korsningar och röja övergångsställen. Isrivning, hyvling och bortforsling av snö kan också bli aktuellt.

Ibland packas snö ihop av bilarnas tyngd och bildar en isskorpa som vanlig plogning inte får bort. Då kan det bli aktuellt att göra så kallad isrivning. För att inte förstöra asfalt eller brunnslock skrapas inte all is bort, det räcker oftast att skrapa av en del av isskorpan för att isen ska luckras upp och smälta.

Ibland blir det så breda plogvallar längs gatorna att vallarna måste tas bort. Det görs främst i de centrala delarna av Gävle eftersom utrymmet längs vägarna är mindre där.

Efter varje insats utför kommunens entreprenörer en egenkontroll för att säkerställa att arbetet blivit utfört så att det uppfyller kraven. Gävle kommun utför också regelbundet stickprovskontroller för att kontrollera utförandet.

Halkbekämpning

I första hand sandas eller grusas

  • på gång- och cykelvägar
  • vid busshållplatser
  • vid trafikljus
  • vid rondeller
  • i backar
  • i kurvor.

Bostadsgator sandas eller grusas bara vid extrem halka.

Läs mer om halkbekämpningen på Gavle Drift & Services webbplats

De vägar som trafikeras av kollektivtrafik saltas. Salt är en effektiv metod för att skapa god trafiksäkerhet men saltets påverkan på miljön gör att vi inte saltar mer än nödvändigt.

Du kan hämta gratis sand för privat bruk på Näringen, från Gavle Drift & Service. Ta med egen spade och hink. Du får inte hämta och använda sanden för kommersiellt bruk.

Se var du hämtar sanden på Gavle Drift & Service webbplats.

Senast faktagranskad 2020-02-17

Hittade du det du sökte?

Ja Nej
Skicka

Hjälp att komma vidare

Vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst på något av följande sätt:

Kontakta kundtjänst direkt

  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Besök oss

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt
  • Kontaktuppgifter till kundtjänst

    • Adress:
      Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
    • Telefon:
      026-17 80 00
    • E-post:
      gavle.kommun@gavle.se
    • Öppettider:
      Söndag:Stängt
      Måndag:08:00–17:00
      Tisdag:08:00–17:00
      Onsdag:08:00–17:00
      Torsdag:08:00–17:00
      Fredag:08:00–17:00
      Lördag:Stängt
  • Postadress

    Gävle kommun
    801 84 Gävle

    Övrig information

    Organisationsnummer: 212000-2338

    Plusgironummer: 14808-0

  • Länkar

    • Medarbetare
    • Om webbplatsen
    • Personuppgifter och dataskydd
    • Sociala medier
    • Gävlekalendern
    • Suomeksi

Copyright © 2021 Gävle kommun

Vi använder cookies för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen. Om du fortsätter använda den här webbplatsen accepterar du dessa cookies.
Mer information om cookies.
OK