Trygghetsplan Sörbyskolan

Sörbyskolans trygghetsplan syftar till att skapa en trygg skola utan kränkningar, trakasserier och diskriminering. Trygghetsplanen är gällande för vår verksamhet i förskoleklass, grundskola, fritidshem och fritidsklubb.

Planen tar sin utgångspunkt från följande styrdokument:

  • Skollagen
  • Diskrimineringslagen
  • Läroplaner för berörda skolformer
  • Arbetsmiljölagen.

Sörbyskolan upprättar en ny Trygghetsplan inför varje läsår. Både personal och elever ska vara delaktiga i planens upprättande.

Kartläggningar och undersökningar rörande trygghet och studiero ligger till grund för vår plan. Utifrån resultaten för dessa har olika utvecklingsområden framkommit. Diskussioner har för eleverna skett på klassråd och elevråd, samt för personal på de olika arbetslagens verksamhetsmöten samt arbetsplatsträffar.

Ansvarig för planen är biträdande rektorer.

Implementering

Implementering för personal

Alla som arbetar på Sörbyskolan ska vara väl förtrogna med innehållet i vår Trygghetsplan och arbeta utifrån den.

Åtgärd Ansvarig
Trygghetsplanen presenteras vid läsårsstart. Bitr. rektor
Förankringen hos personalen sker via diskussioner, samtal i arbetslagen och på arbetslagsträffar under Trygghetsteamets ledning. Bitr.rektor och Trygghetsteamet
Planen aktualiseras på medarbetarsamtalet. Bitr. rektor
Implementering för nya medarbetare sker vid anställningens start. Bitr.rektor
För vikarierande personal presenteras planen av Vikarieanskaffaren Vikarieanskaffaren

Implementering för elever

Alla elever på Sörbyskolan ska vara väl förtrogna med att det finns en Trygghetsplan och ha kännedom om dess innehåll.

Åtgärd Ansvarig
Trygghetsplanen presenteras i klasserna vid läsårsstart. Klassföreståndare
Trygghetsplanen är en stående punkt på klassråd. Klassföreståndare
Förankringen sker genom diskussioner och samtal om trygghetsfrågor där eleverna får ge sina synpunkter på hur de upplever tryggheten på skolan. Klassföreståndare

Implementering för vårdnadshavare

Alla vårdnadshavare ska ha möjlighet att ta del av Trygghetsplanens innehåll.

Åtgärd Ansvarig
Information om Trygghetsplanen ges på läsårets första möte med vårdnadshavare. Klassföreståndare
Trygghetsplanen finns på Sörbyskolans webbsida. Biträdande rektor

Obligatoriska riktlinjer

Alla människor är lika mycket värda, ingen skall bli diskriminerad, trakasserad eller utsatt för kränkande behandling. Sörbyskolan har nolltolerans mot alla former av kränkningar. All personal på Sörbyskolan verkar aktivt och tydligt mot alla former av kränkningar.

Sörbyskolans vision – Trygga elever med hög måluppfyllelse!

Sörbyskolan ska vara en skola fri från trakasserier, diskriminering och kränkande behandling.

Vi arbetar varje dag för att alla barn ska känna trygghet, delaktighet och lust att lära. Hos oss på Sörbyskolan ska alla elever utvecklas optimalt.

Vår undervisning är tydlig, strukturerad och utmanar eleverna på rätt nivå. Genom att ha höga förväntningar på oss själva och våra elever skapar vi bra förutsättningar för en trygg skola med hög måluppfyllelse.

Främjande arbete

Sörbyskolans främjande arbete syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas genom glädje och gemenskap.

Följande aktiviteter är en gemensam lägstanivå av insatser som ska genomföras och utvärderas.
Vi har även utarbetat ett årshjul som stöd i det främjande arbetet.

Löpande under terminen

Aktivitet Ansvarig
Klassråd – varannan vecka Klassansvarig
Elevråd – en gång per månad Biträdande rektor
Klubbråd en gång i månaden Pers. Fritidsklubb
Rastaktiviteter alla dagar fm och lunchrast Rastaktivister
Rastbod med elevansvar enl. schema, ej Ag. Arbetslag åk 4-6
En stående punkt på elevråd är ”Öka trivseln på skolan” Biträdande rektor
Information kring elever som behöver extra stöd,
lyfts på varje verksamhetsmöte
All personal
Temaarbete i tvärgrupper. All personal
Gemensam friluftsdag. All personal
Agera tillsammans. Personal som gått den utbildningen
Fadderverksamhet. Arbetslagen
Storsamlingar (Lucia, Storsjung, fredsamling, vårsjung, mellanstadiekör mm) Se årshjul
Diskussion kring trygghetsfrågor för personal Trygghetsteamet
Trygghetsvandring Elevrådet

Främjande arbete höstterminen

Vecka Aktivitet Ansvarig
33 Trygghetsteamet går igenom och planerar repetition av rutiner kring anmälan och utredning av kränkande behandling till all personal. Bitr. rektor
34 Trygghetsteamet presenteras för alla klasser.
Gå igenom trygghetsplan och klassens regler.
Informera eleverna om främjande och förebyggande arbete.
Beskriva vad skolan gör och varför, gällande kränkande behandling.
Skolans regler sätts upp tydligt för eleverna.
Trygghetsteam
Klassansvariga
35 Rastvärdsschema sätts upp tydligt för eleverna vid entrén.

Klasslärarna visar sin klass skolgårdsgränsen och
uppsamlingsplats vid utrymning av skolans lokaler.

Trygghetsteamet

Klassansvariga

36 Läxor om nätet Läxgrupp
37 Sociogram v.37-39
Skolljogg
Klasslärare
Arbetslag F-3
38 Utrymningsövning v.38-40 Vaktmästare
39 Trygghetsvandring

Trygghetsdagen åk 4-6

Elevrådsansvarig/Trygghetsteam

Arbetslag 4-6

40 Förberedelser inför trygghetsenkät

Friluftsdag

Klassansvariga

Idrottsansvariga

41 Trygghetsenkät Gävlemodellen v.41-43 Klassansvariga
42
43
44
45 Utvärdering av klassens regler

Halloweendisco

Klassansvariga

Klubbansvariga

46 Samarbete i fadderklasserna v.46-47

Uppföljning av trygghetsenkäten klassvis

Klassansvariga

 

47 Uppföljning av trygghetsenkäten i arbetslagen All personal/Trygghetsteamet
48 Sammanställning av Trygghetsenkäten Trygghetsteamet
49
50 Luciafirande åk F-6

Julskapande

Lärare åk 3

Arbetslagen

51 Julavslutning Arbetslag 4-6
52

 

Främjande arbete vårterminen

Vecka Aktivitet Ansvarig
2 Gå igenom trygghetsplan och klassens regler.

Informera eleverna om främjande och förebyggande arbete.

v 2-5 Repetition av rutiner kring anmälan och utredning av
kränkande behandling

Klassansvariga

Bitr. rektor

3
4 Sociogram v.4-5 Klassansvariga
5 Trygghetsvandring Elevrådsansvarig/
Trygghetsteamet
6 Läxa om nätet Läxgrupp
7 Friluftsdag Arbetslagen f-6
8
9
10 Samarbete i fadderklasserna v.10-12 Klassansvariga
11 Förberedelser inför trygghetsenkät Klassansvarig
12 Repetition av skolgränsen och återsamlingsplatser

Trygghetsenkät Gävlemodellen v.12-13

Klassansvariga
13 Utrymningsövning

Äggmålning v.13-14

Vaktmästare

Åk 4-6

14
15
16 Uppföljning av trygghetsenkäten klassvis Klassansvariga
17 Sammanställning av Trygghetsenkäten Trygghetsteamet
18 Innebandy/fotbolls-cup åk 3-6 Idrottslärarna
19 Fritidshemmens dag Fritidspedagoger
20 Uppföljning av Trygghetsenkäten i arbetslaget

Friluftsdag

All personal/Trygghetsteamet

Idrottsansvarig

21
22
23 Brännboll åk 6 – personal Klassansvariga åk 6
24 Återupprättande av Trygghetsplanen Trygghetsteamet

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process

Arbetet med aktiva åtgärder är en ständigt pågående process och dokumenteras fortlöpande under läsåret. Genom att identifiera riskfaktorer minimerar vi risken för diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Kartläggning/undersökning sker genom:

Trygghetsvandring – En gång per termin görs en trygghetsvandring i syfte att kartlägga otrygga platser. Eleverna lyfter under ett klassråd otrygga platser och elevrådsrepresentanterna tar med sig klassens synpunkter till elevrådet.

Sociogram – Varje termin görs ett sociogram i samtliga klasser i syfte att upptäcka ensamma och utsatta elever.

Relationsskattning – En gång per läsår skattar personalen sina relationer till elever de jobbar med, för att synliggöra om det finns elever som inte har någon relation med en vuxen.

Trygghetsenkät – En gång per termin görs trygghetsenkäten Gävlemodellen i samtliga klasser. Resultat från ovan analyseras och diskuteras i arbetslagen och sammanställning tas med till Trygghetsteamet.

Korridorsvärdar – Personal från fritids/fritidsklubben och lärarassistenter bemannar korridoren vid början och avslut av rast.

Samtal – Samtal kring trygghetsfrågor i klassråd, elevråd, fritidsklubbsråd.

Skolsköterskans hälsosamtal – Sker i förskoleklass, åk 2 och åk 4.

Resultat utifrån ovanstående kartläggningar vårterminen 2023

Gävlemodellens Trygghetsenkät visar att Sörbyskolan har ett gott skolklimatindex. För att ytterligare höja trivsel och trygghet har följande områden ringats in:

På mellanstadiet kan vi se att en något större andel elever än tidigare, främst pojkar, upplever sig mobbade.

Vissa elever på lågstadiet upplever att många säger fula ord till varandra.

Det finns elever som känner sig ensamma på rasterna.

En del elever upplever att arbetsron inte är bra.

Analys

Under läsåret 22/23 har vi på Sörbyskolan arbetat aktivt med relationsskapande arbets-sätt i samtliga verksamheter. Under nästa läsår fortsätter vi att arbeta med att stärka relationer mellan vuxna/elever och elev/elev. Vi fortsätter att tydliggöra hur vi vuxna ska agerar i uterummet och lägger stort fokus på att alla vuxna bidrar till förtroendefulla relationer med våra elever. Vi kommer att arbeta förebyggande med att förbättra studieron och stävja språkbruket i samtliga klasser och fritidsavdelningar.

Mål

Alla elever ska känna sig trygga och delaktiga under raster och övrig utevistelse.

Vi arbetar aktivt med att bryta dåliga grupperingar och att eleverna ska få en meningsfull och aktiv rast.

Ett vårdat språk och trevlig attityd ska råda mellan alla på skolan och samtliga elever ska känna att de har en vuxen att vända sig till. I åk 3-6 kommer vi att jobba med hur vi bemöter varandra på sociala medier.

Åtgärder Ansvar
Heltäckande rastvärdsscheman klara till läsårsstarten. Trygghetsteamet

Utvecklingsledare

Personalbemanning i anslutning till omklädning idrott.

Alla elever har numrerade platser i omklädningsrummet.

Utvecklingsledare

Idrottslärare

Personal finns alltid med elever som vistas ute under fritidstid. Personal fritidshemmet
Personal som arbetar utomhus bär alltid gul väst och är nära barnen. All personal
Vi avbryter alla former av skojbråk All personal.
Vi markerar då språkbruket inte är OK. All personal.
Vi har organiserade rastaktiviteter vid alla raster med Rastaktivister
fler val för att fånga upp en större antal elever.
Rastaktivister
Lekmaterial finns tillgängligt vid rasterna. Arbetslagen
Vi fångar upp elever som är ensamma under rasten. All personal
Vi har gemensamma regler för fotbollsplanen och kingrutorna med tydliga konsekvenser. Vi påminner om dessa i alla klasser. Klassföreståndare
Alla klasser har minst en vuxen med i matsalen. Arbetslaget
Alla klasser har bestämda platser i matsalen. Klassföreståndare
Personal finns ute på skolgården innan skolstart. Arbetslaget
Korridorsvärdar i samband med raster Arbetslaget
Läxor om nätet och sociala medier med vårdnadshavare Läxgrupp
Vuxennärvaro i lekbod Arbetslaget
Rastvagnar med lekmaterial Fritidspersonal
Trygghetsteamet får tid för möten 1 timme varannan vecka. Biträdande rektor
Trygghetsteamet ansvarar för och ges tid att diskutera trygghetsfrågor på arbetsplatsträffarna. Biträdande rektor

Uppföljning och utvärdering av åtgärder

Utvärdering av insatserna görs av personal vid Trygghetsteamsmöten, arbetslagsmöten samt arbetsplatsträffar. Trygghetsteamet
Utvärdering tillsammans med eleverna görs vid klassråd, fritidsråd, fritidsklubbsråd samt vid ordinarie kartläggningar. Klassföreståndare

Ansvarig fritidspedagog

Aktiva åtgärder dokumenteras fortlöpande under läsåret enligt bestämd mall. Trygghetsteamet ansvarar för dokumentationen vilken förvaras i mapp på SharePoint. 

Upptäcka och anmäla

All personal som arbetar inom grundskola eller grundsärskola som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta till huvudman. På Sörbyskolan sker detta genom att följa länken på kommunens intranät till Anmälan av kränkande behandling. Anmälan går till rektor, biträdande rektor, chef grundskola samt nämndens sekreterare som även är registrator.

Anmälan

Den person som ser eller först får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt gör kränkningsanmälan. Tillfälligt anställda tar hjälp av ordinarie personal.

  • Gör kränkningsanmälan på kommunens intranät.
  • Informera inblandade elevers klasslärare. Utifrån elevs situation tar ni tillsammans beslut om vem som kontaktar inblandade elevers vårdnadshavare för att ge information kring händelsen.
  • Starta utredning skyndsamt.

Utredande och åtgärdande arbete

Utredning

Starta utredning av händelsen med berörda elever. Vid behov, se till att lösgöra dig från eventuella lektioner genom att ta hjälp av arbetslaget. Gör bedömning om flera vuxna behöver delta.

  • Fyll i blanketten ”Utredning av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier” söm finns på kommunens intranät (finns en originalblankett i arbetslagens Trygghetspärm).
  • Viktigt att alla åtgärder nedtecknas.
  • Kränkningsärenden tas upp varje vecka på arbetslagsmötet då man beslutar om ev. vidare åtgärder.
  • Vid kränkande behandling behöver uppföljning alltid göras.
  • När anmälaren och den kränkte bedömer att ärendet är avslutat fylls det i på utredningsblanketten. Blanketten sätts in i arbetslagets Trygghetspärm.
  • Bitr. rektor tittar kontinuerligt i pärmen för att kunna avsluta ärendet på kommunens intranät

Om pedagog fastnar i utredning och inte kommer till avslut så ska ärendet lyftas i arbetslaget. Om arbetslaget bedömer att ärendet inte kan avslutas eller om samma elever är inblandade vid upprepade tillfällen ska ärendet lyftas till bitr. rektor som beslutar om Trygghetsteamet ska kopplas in.

Arbetsgång vid Trygghetsteamets inkopplande

  • Skolans trygghetsteam tar kontakt med uppgiftslämnaren, eventuella iakttagare och med den kränkte.
  • Trygghetsteamet undersöker om det rör sig om kränkningar som är att be-trakta som mobbning. Om så är fallet jobbar Trygghetsteamet vidare med ärendet, och ansvarar för dokumentationen.
  • Trygghetsteamet samtalar med den utsatte eleven.
  • Trygghetsteamet samtalar med den/de som utsatt (en i taget) så snart som möjligt, helst samma dag under lektionstid. Övrig personal måste då om nödvändigt täcka upp i elevgrupperna. Trygghetsteamet informerar vårdnadshavare och klassföreståndare.
  • Trygghetsteamet har uppföljningssamtal med de inblandade senast en vecka efter första samtalet.
  • Uppföljningssamtal sker sedan regelbundet till dess att man vet att mobbningen har upphört.

Åtgärder om elev känner sig kränkt av vuxen

Biträdande rektor samtalar med berörd elev, personal och vårdnadshavare och ansvarar för utredning och uppföljning.

Uppföljning och utvärdering

Trygghetsplanen ska vara ett redskap i trygghetsarbetet och regelbundet användas på arbetslagsmöten. Trygghetsteamets representanter ansvarar för detta arbete i sina arbetslag.

Utvärdering sker kontinuerligt under läsåret samt varje år vid läsårets slut på arbetslagsmöten. Sammanställning av utvärderingarna görs av Trygghetsteamet.

Biträdande rektor ansvarar för att tid avsätts till utvärderingen.

Eleverna utvärderar Trygghetsplanen vid klassråd. Ansvarig är klasslärare med stöd av Trygghetsteamet.

Sörbyskolans trivselregler

  • Vi uppträder trevligt och visar hänsyn, använder ett vårdat språk.
  • Vi har nolltolerans mot skojbråk och andra maktlekar.
  • Vi passar tiderna.
  • Vi är ute på skolans område under rasterna.
  • Vi är rädda om varandra. Lek och spel på skolgården får inte medvetet skada andra.
  • Vi är rädda om skolans hela miljö och vi skräpar inte ner.
  • Behöver du lämna skolans område måste du ha personalens tillåtelse.
  • Vi bär inte ytterkläder eller mössa/keps inomhus under lektionstid, i matsalen eller i biblioteket.
  • Vi använder inte mobiltelefoner under skoldagen.

Konsekvenser om man inte följer skolans regler

  • Enskilt samtal med personal
  • Vårdnadshavare kontaktas
  • Samtal med vårdnadshavare, personal och elev
  • Biträdande rektor inkopplas för beslut om vidare åtgärder