Så fungerar det på ett vård- och omsorgsboende

Information om boendet, vilken hjälp och service du kan få och vad som finns att göra om dagarna.

Det här är ett vård- och omsorgsboende

Vård- och omsorgsboende kallas även äldreboende. I praktiken är det lägenheter som ligger samlade i ett större hus. Det finns utrymmen för gemenskap och samvaro och tillgång till altan, balkong eller uteplats. I ett vård- och omsorgsboende bor äldre och yngre personer som behöver så mycket tillsyn och omsorg att det inte längre räcker att få hjälp från hemtjänst i det egna hemmet.

Du är med och planerar

Det stöd och den omvårdnad du behöver planeras tillsammans med dig. Den ska utgå från din livssituation och dina behov. Du får en egen fast omsorgskontakt i personalgruppen. Du och din fasta omsorgskontakt kommer tillsammans överens om hur din vardag ska se ut. Överenskommelsen skrivs ner i en genomförandeplan.

Du måste ansöka om att få bo i ett vård- och omsorgsboende.

Lägenheten

Lägenheterna är olika stora men alla består av ett (1) rum med köksdel och alla har ett funktionsanpassat badrum. I varje lägenhet finns ett värdeskåp och ett larm som går till personalen i huset. Alla lägenheter har en säng, men i övrigt hyr du din lägenhet omöblerad. Du får inreda din lägenhet hur du vill.

Omvårdnad och service

Varje dag får du hjälp med din hygien och att göra dig i ordning för dagen eller natten. Du har tillsyn och stöd vid förflyttningar och måltider. Varje dag serveras frukost, lunch, middag och mellanmål. Du kan välja att äta i din lägenhet eller i den gemensamma matsalen. Du kan också få stöd att hantera dina pengar för små och dagliga utgifter.

Du får hjälp med sådant som tvätt, städning och mindre inköp. Fönsterputs ingår en gång per år. Förbrukningsvaror som till exempel toalettpapper, tvättmedel, rengöringsmedel och glödlampor erbjuds mot en månatlig avgift. Du kan också hyra lakan. Här kan du läsa mer om avgifter som gäller för vård- och omsorgsboenden.

Hälso- och sjukvård, rehabilitering och tandvård

• Omvårdnadspersonal och sjuksköterska finns till hands dygnet runt.
  • Läkare från hälsocentralen besöker boendeenheten regelbundet.
  • Arbetsterapeuter och sjukgymnaster bedömer ditt behov av rehabilitering och ser till att du får de hjälpmedel du behöver.
  • Du har rätt till subventionerad tandvård och kostnadsfri munvårdsbedömning en gång per år.

Du betalar själv för mediciner och avgifter för besök hos läkare. Region Gävleborgs högkostnadskort gäller.

Här hittar du information om medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Aktiv och meningsfull vardag

Du får möjlighet till en meningsfull och aktiv vardag utifrån din förmåga och dina intressen. Om du vill göra saker tillsammans med andra kan du delta i gemensamma aktiviteter som till exempel aktiviteter och underhållning. Du kan också få hjälp att få kontakt med till exempel volontärer eller träffpunkter för samvaro och aktivitet.

Par som vill fortsätta leva tillsammans

Om du eller din partner beviljats boende i vård- och omsorgsboende, kan ni som par få fortsätta att leva
tillsammans även om bara en av er är beviljad boende. Parboendegarantin vänder sig till dig som är över 65 år.

Mer information hittar du på sidan Par som vill fortsätta leva tillsammans.

Du kan också kontakta vår kundtjänst.

Våra boenden, avgifter och ansökan

I Gävle kommun drivs vård- och omsorgsboenden av olika utförare. Vissa boenden drivs av kommunen i egen regi och andra drivs av externa utförare.

Här kan du se de vård- och omsorgsboenden för äldre som finns i Gävle kommun. Där finns även deras kontaktuppgifter.

Läs mer om avgifter för våra vård- och omsorgsboenden för äldre.

Här kan du läsa mer om hur du ansöker om plats i våra vård- och omsorgsboenden för äldre.

Uppsägning och utflyttning

• Vid dödsfall upphör omvårdnadsavgiften direkt och lägenheten blir automatiskt uppsagd. Uppsägningstiden löper fram tills lägenheten är tömd och städad, dock maximalt en månad.
  • Om anhöriga eller företrädare väljer att tömma lägenheten inom fem dagar från dödsfall ansvarar vård- och omsorgsboendet för städningen.
  • Om lägenheten sägs upp på grund av flytt gäller en (1) månad som uppsägningstid. Då ska lägenheten vara tömd och städad senaste en månad efter uppsägningen.

Om du har synpunkter

Om du vill lämna synpunkter eller inte är nöjd med boendet är det bra om du berättar om det. Här kan du läsa hur du gör om du har synpunkter eller klagomål på boendet.