Jämställdhet och jämlika villkor

Jämställdhet och jämlika villkor

Vår ekonomiska utveckling liksom inkomstfördelningen i samhället, lagstiftning, jämlikhet, jämställdhet, demokrati och integration är viktiga förutsättningar för medborgarnas välfärd och för vår utveckling.

Jämlika möjligheter

Alla ska ha jämlika möjligheter att nå ett gott studieresultat och ges förutsättningar att bli en del av arbetsmarknaden. Utbildning är en viktig socioekonomisk faktor och handlar därför inte bara om att höja den egna kompetensen. Att människor på lika villkor har tillgång till en aktiv och meningsfull fritid har även det tydlig inverkan på flera av de områden som inryms i den sociala hållbarheten. Ett aktivt arbete ska bedrivas mot alla åldrar och det är av vikt att försöka bryta ett negativt förlopp i ett tidigt skede.

Mål

Alla ska ha en jämställd och jämlik hälsa

Utifrån en helhetssyn på vad som påverkar folkhälsan i samhället ska genomsnittliga hälsan öka och fördelas mer jämlikt i kommunen. Det innebär att undanröja formella hinder, men också aktiva åtgärder för att skapa mer likvärdiga förutsättningar inom till exempel skola, kultur, fritid samt hälso- och sjukvård.

Alla ska ges förutsättningar att bilda, utbilda sig och bli en del av arbetsmarknaden

Andelen av befolkningen som står utanför arbetsmarknaden ska minska och kompetensbehoven på arbetsmarknaden ska mötas i högre utsträckning. För att uppnå en likvärdig utbildning ska skolan kompensera för individers skilda förutsättningar.

Vi skapar förutsättningar för en aktiv och meningsfull fritid för alla

Vi skapar förutsättningar för att alla människor, på lika villkor ska ha en aktiv och meningsfull fritid. I Gävle ska det vara lätt att kunna engagera sig och hitta eller skapa en plats för att kunna utveckla sina intressen tillsammans med andra och därigenom skapa möten mellan människor.

Samarbeten, projekt och särskilda satsningar

Rörelsesatsningen är ett samarbete mellan Gävle kommun och RF-SISU Gävleborg. Målet är att fler barn ska kunna, vilja och våga röra sig hela livet. Satsningen riktar sig till barn i förskoleklass till årskurs 6, men framför allt de som inte rör på sig tillräckligt idag. Projektet ska ge barn och unga de bästa förutsättningarna för en hälsofrämjande, tryggare och mer inkluderande skola och fritid.

Läs mer om rörelsesatsningar i skolan på RF SISU:s hemsida.

Stadsdelslyftet är ett projekt i syfte att minska hälsoskillnader utifrån socioekonomiska faktorer och särskilt utsatta grupper i Gävle kommun. I ett första skede pågår arbetet i Andersberg och ska skapa en modell som kan användas i andra stadsdelar i Gävle. Inom satsningen stadsdelslyftet Andersberg arbetar vi för fler trygga, attraktiva utemiljöer och mötesplatser för en ökad delaktighet och gemenskap.

Stadsdelslyftet aviserades i kommunplanen 2021 och innebär att vi tillsammans med föreningsliv, invånare och näringsliv i en utvald stadsdel intensifierar arbetet för förbättrade livsvillkor och motverka ojämlikhetens effekter hos Gävles invånare.

Läs mer om stadsdelslyftet.

Målet med projektet som pågick mellan mars 2019 och maj 2022 var att öka kunskapen kring könsstympning och att det i Sätra ska finnas ett koordinerat arbete för att förebygga och upptäcka könsstympning. Målet var också att sprida kunskap inom länet till andra kommuner.

Målgrupperna var yrkesverksamma i Sätra som möter barn och ungdomar som riskerar att utsättas, eller redan är utsatta, för könsstympning och föräldrarna till dessa barn och unga. De verksamheter som var med i projektet skapade interna rutiner för att förebygga, upptäcka och hantera kvinnlig könsstympning. De har även skrivit under en samverkansöverenskommelse så det blir en sammanhållen vårdkedja. Verksamheter som vill ta del av arbetet, lära sig mer och inspireras kan hitta information på Regionens samverkanswebb om samverkan för att förebygga kvinnlig könsstympning.

Projektet var ett samarbete med familjecentralen, mödrahälsovården, barnhälsovården, socialtjänsten, förskolor, skolor, hälsocentralen, kvinnokliniken, barnkliniken, ungdomsmottagningen, Barnahus Gävleborg och Maria kyrkan. Högskolan i Gävle är med och utvärderar projektet.

Mellan den 29 maj och 4 juni 2023 genomförde vi tillsammans med polisen en kampanjvecka mot narkotika lokalt i Gävle. Kampanjen syftade till att medvetandegöra och få igång ett samtal om narkotikaanvändning och dess konsekvenser för individen och samhället.

Tillsammans med flera aktörer i samhället vill vi genom kampanjen stärka boende och besökare i Gävle att ställning mot narkotika, gängen och försäljningen. Kampanjen vill också ge allmänheten eller omgivningen kring potentiella brukare verktyg för att se, förstå och agera. Genom att ditt och allas val spelar roll kan vi tillsammans förändra den pågående normförflyttningen kring narkotika. Kampanjen vill uppmuntra det friska och få det att växa.

Läs mer om Gävle mot narkotika.

I visualiseringsverktyget Power BI kan medarbetare ta del av statistik på detaljerad geografisk nivå för att identifiera behov kopplat till plats, tillgängliga diskrimineringsgrunder och socioekonomi (till exempel utbildningsnivå och inkomst). Det gör att medarbetare på ett enkelt och tydligt sätt kan se statistik kopplat till social hållbarhet geografiskt över Gävle kommun. På så vis kan medarbetare få underlag som kan användas i planeringen av insatser i specifika områden.

Statistiken i verktyget kommer från bland annat Statistiska centralbyrån, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, Kronofogden, Valmyndigheten, Arbetsförmedlingen och verksamheter inom kommunen.

Under 2023 tillgängliggör vi kontinuerligt statistik som är betydelsefull för att Gävle kommun ska uppnå målsättningar i det sociala hållbarhetsprogrammet.

Verksamheten DOIT (Delaktighet, Organisering, Inkludering, Trygghet) är ett samarbete mellan Gävle kommun och Rädda Barnen. Målet är att ge barn i årskurs 3 till 6 boendes i Andersberg en aktiv, inkluderande och meningsfull fritid. DOIT arbetar parallellt med att stärka samverkan mellan viktiga aktörer i barns liv och att ta bort de hinder som finns för en meningsfull fritid.

En meningsfull fritid bidrar till många faktorer som tillgång till trygga vuxna, god psykisk och fysisk hälsa, bättre prestation i skolan, en känsla av gemenskap, ökat inflytande i sitt eget liv, ökad självkänsla och en möjlighet att delta i samhället.