skriv utLyssnaTranslate Gävle kommuns näringslivsprogramNäringslivsprogrammet är framtaget i samverkan mellan näringslivet, myndigheter och Gävle kommun i syfte att stärka det lokala näringslivet. De näringslivspolitiska målen ska peka ut riktningen mot 2025 och näringslivsprogrammet är styrningen och handlingsplanen för att nå dit. Näringslivsprogrammet från Gävle kommun på Vimeo. Näringslivsprogrammet baseras på att Gävle kommun i grunden tror på den enskilde entreprenörens förmåga och näringslivets kraft att främja en hållbar tillväxt i vår kommun. Öppenhet och mångfald innebära att Gävle verkar för ett dynamiskt företagsklimat som främjar innovation och entreprenörskap. En konsekvens av detta är att politiska beslut fattade av Gävle kommun ska bedömas utifrån dess påverkan på näringslivet och näringslivsklimatet. De näringslivspolitiska målen Näringslivsprogrammet utgår från det kommunövergripande målet: Gävle kommun bidrar till att skapa goda förutsättningar för företagande och arbetstillfällen. Från det kommunövergripande målet finns tre underliggande näringslivspolitiska mål som är vägledande för programmet. Gävle kommun skapar de bästa förutsättningarna för företagande i jämförelse med andra kommuner i Stockholmsregionen Gävle har en framgångsrik kompetensförsörjning Gävle ska uppfattas som en av Sveriges mest attraktiva platser för företag Delmålen och genomförda aktiviteter 2018–2020 De åtta delmålen Till de tre vägledande målen finns åtta delmål och framgångsfaktorer med en handlingsplan och aktiviteter kopplat till de näringslivspolitiska målen. Klicka på respektive delmål för att se genomförda aktiviteter 2018–2019. Affärsmässiga relationer Dialog och samverkan Ökad service och interns förståelse Ökad kunskap och inspiration Ökad kompetens och integration Ökad stolthet och attraktion Fler innovationer och branscher i utveckling Ökad internationalisering Genomförd aktivitetslista Här kan du ta del av Näringslivsprogrammets samtliga genomförda aktiviteter och påbörjade processer under programåren 2018–2020. De sex prioriterade fokusområdena och aktiviteterna 2020 I samband med revideringen av aktiviteter inför Näringslivsprogrammets sista år (2020) valde kommunen och det lokala näringslivet – genom de dialogträffar som skett hösten 2019 och i samverkan med referensgrupperna – att fokusera på sex prioriterade fokusområden. Med anledning av coronapandemin har vårt kommunikations- och informationsarbete av naturliga skäl omprioriterats. Men det har också betytt att vi genomfört ett antal nya aktiviteter som inte tidigare planerats. De sex prioriterade fokusområdena är: Utveckla kommunens näringslivsservice Utveckla kommunens kommunikation och information kring företagsfrågor Strukturerade näringsliv- och branschdialoger Bilda ett kompetensutvecklingsråd Bilda ett upphandlingsråd Byggklar mark för lokala företag och ny etableringar Öppna varje fokusområde för att se vilka delmål och aktiviteter som ingår. 1. Utveckla kommunens näringslivsservice Årets prioriterade aktiviteter Utveckla tjänsten Företagsservice (”en väg in”) Näringslivskonsekvensanalys inför kommunala beslut Utvecklingsdagar: NKI-dagen (Nöjd kund-index) & Ledarskapsdag: kommunalt ledarskap för näringslivsutveckling Utbildningar: ”Service till företag” och ”Klarspråk” Genomförda aktiviteter 2020 Säkerställt resurser för att växla upp utvecklingen av Företagsservice som en lotsmodell. En väg in (026-17 80 00, tonval 5) för enkla såväl som komplexa företagsfrågor i behov av samordning. Kommunens myndighetsutövning och service till företag mäts årligen genom en så kallad NKI-mätning (Nöjd Kund Index), som rankar Sveriges kommuner. När resultatet av tillfrågade företags åsikter för 2019 sammanställdes i april 2020 fick Gävle kommun sin hittills bästa placering. Utifrån detta resultat planeras nu för att ytterligare utveckla arbetet, bland annat genom en ”NKI-dag” för chefer, tjänstemän, politiker och representanter från företagarorganisationer. Se filmen från NKI-dagen. För chefer inom myndighetsutövning och näringslivsservice har samma dag arrangerats (den 15/9) en inspiration och erfarenhetsutbytardag inom kommunalt ledarskap tillsammans med andra kommuner inom NKI (nöjd kundindex) kommunikation och näringslivsservicearbetet. Service till företag – Gävle kommuns årliga utbildning för 40 deltagande handläggare och chefer inom näringslivsservice och myndighetsutövning startar i november och dec.2020. Utbildningen blev inställd på grund av Corona pandemin och framflyttad till våren 2021. Under 2020 infördes en rutin för näringslivskonsekvensanalyser inför kommunala beslut. Den 15 september anordnade Gävle kommun en intern utvecklings- och inspirationsdag om företagsklimatet och företagsservice tillsammans med chefer, medarbetare, politiker och representanter från våra lokala/regionala företagarorganisationer och lokala företagarföreningar. 2. Utveckla kommunens kommunikation och information kring företagsfrågor Årets prioriterade aktiviteter Genomföra näringslivsfrukostar Utveckla nya företagssidor gavle.se Kommunicera Företagsservice Genomförda aktiviteter 2020 Stödpaket till företag under Corona pandemin, gavle.se Utökade nyhetsbrev från Näringslivsenheten 10 digitala näringslivsmöten genomförda istället för fysiska näringslivsfrukostar 50 företagsbesök tillsammans med politiker under två dagar 400 företagskontakter – utökade insatser med anledning av corona-pandemin med fokus på att kontakta företag via telefon istället för fysiska besök i syfte att höra hur verksamheten går, informera om olika statliga stöd samt om Företagsservice som tillfälligt kompletterats med en utökad tjänst: Företagsakuten, där företag får kostnadsfri rådgivning och personlig coachning. Läs mer om stödåtgärder till företag i samband med coronapandemin 3. Strukturerade näringslivs- och branschdialoger Genomförda aktiviteter 2020 Näringslivsenheten påbörjade tidigt under våren ett intensivt planeringsarbete för att utveckla möten för att locka nya målgrupper och även identifiera mer specifika teman kopplat till branscher. Exempel på branschfokus som har planerats men skjuts något på framtiden eller genomförs digitalt är IT-kompetensråd, möte med byggbranschen och krögardialog. 4. Bilda kompetensförsörjningsråd, branschvis En medarbetare har rekryterats för att stärka upp våra resurser inom kompetensförsörjning. Arbetet med att införa ett kompetensförsörjningsråd kommer att dra igång med full kraft under 2021. Påbörjat arbetet med nytt samverkansavtal med Högskolan i Gävle, bland annat med syfte att utveckla kompetensförsörjningsarbetet för det lokala näringslivet 5. Bilda ett upphandlingsråd, Gävle kommun och det lokala näringslivet Genomförda aktiviteter 2020 Bildad ett upphandlingsråd. Arbetet med att bilda ett upphandlingsråd för att stärka samverkan och dialog inom uppköp- och upphandlingsfrågor mellan Gävle kommun och det lokala näringslivet, är nu etablerad och i full gång under ledning av Näringslivavdelningens nya inköp- och upphandlingsenhet. 6. Byggklar mark för lokala företag och nyetableringar Genomförda aktiviteter 2020 Kommunen har under våren genomfört ett antal möten med syfte att hitta vägar framåt för att tillgängliggöra verksamhetsmark för företag. Idag finns 13 hektar byggklar verksamhetsmark till försäljning. Merparten av marken ligger i västra Kungsbäck och i Forsbacka. Cirka 20 hektar av industriområdet Ersbo. Försäljning har skett under 2019- 2020. Framtagande av ytterligare verksamhetsmark pågår för Kungsbäck, Hemlingby och Ersbo. På sikt kommer även det nya industriområdet Tolvfors att genera industrimark. Tagit fram och infört en etableringsprocess – en väg in som ska underlätta för lokala och nya företag som vill etablera eller expandera sin verksamhet i Gävle. Näringslivsprogrammet i sin helhet Här hittar du Näringslivsprogrammets aktivitetslista, som berättar vad Näringslivsprogrammet ska göra. Evenemang NäringslivsprogrammetSkapa ett evenemangTill Gävlekalendern Näringslivsfrukostar Näringslivsfrukostar/digitala näringslivsmöten ger dig som företagare en möjlighet att ta del av aktuella händelser inom Gävles näringsliv, att knyta kontakter med andra företagare och diskutera näringslivsfrågor med lokala politiker på plats. Läs mer om näringslivsfrukostarna här. Våra service- och nöjdhetsmätningar Nöjd kundindex (NKI) Du som företagare kan ge uttryck för hur du upplever vår kommunservice i samband med olika ärenden som du haft med kommunen genom NKI-enkäten. Du kommer att bli kontaktad via mejl eller telefon av en undersökningskonsult. Områden som undersöks är brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, serveringstillstånd, miljö och hälsoskydd samt livsmedelskontroll. Läs mer om enkäten och läs de senaste resultaten Dina synpunkter är viktiga och hjälper oss att utveckla vår service för att göra vardagen enklare för dig som företagare. Enkäten sammanställs även nationellt för att kunna jämföra resultatet mellan olika kommuners företagsklimat och service. Utifrån GDPR är all data som lagras i SKL:s insiktsdatabas/webbverktyg anonymiserad. Materialet används för statistiska ändamål och det går inte att identifiera specifika personer eller företag i databasen. Nöjd anbudsgivarindex (NAI) I NAI-undersökningen mäter vi din nöjdhet som anbudsgivare genom en enkät eller telefonintervju. Dina och andra anbudsgivares svar kommer att sammanställas i en rapport, som utgör ett konkret verktyg i vårt arbete för att förbättra vår service till dig som företagare. Läs mer om Nöjd anbudsgivarindex och hur undersökningen går till.