Så fungerar sektorer och nämnder

Information om hur sektorer och nämnder fungerar, samt hur förhållandet mellan dessa ser ut.

Nämnden beslutar

En nämnd består av förtroendevalda politiker från olika partier. Nämnden fattar beslut som rör den verksamheten som de ansvarar för. Samhällsbyggnadsnämnden fattar till exempel beslut som rör bland annat vägar och trafik eller parker och grönområden, medan utbildningsnämnden fattar beslut som rör bland annat skola och barnomsorg. Nämnden fattar beslut på sina sammanträden som äger rum ungefär en gång i månaden.

Sammanträdena är oftast inte öppna för allmänheten, men som medborgare kan man med hjälp av kallelser och protokoll alltid ta del av vilka ärenden som diskuteras på sammanträdena, samt vilka beslut som fattats. Kallelser och protokoll från respektive nämnd hittar du här.

När nämnden har fattat ett beslut är det upp till sektorn att genomföra beslutet.

Sektorn genomför

En sektor består av medarbetare som är sakkunniga inom respektive område. Gävle kommun består av fyra sektorer, som man kan likställa med en väldigt stor avdelning. Nästan varje nämnd är kopplad till en sektor. Samhällsbyggnadsnämnden är till exempel sammankopplad med sektorn Livsmiljö Gävle, och utbildningsnämnden är sammankopplad med sektorn Utbildning Gävle.

Sektorn ansvarar för att praktiskt genomföra det som nämnden har beslutat om. Om samhällsbyggnadsnämnden till exempel har beslutat att förstärka gatubelysningen på cykelvägar i Gävle så är det sektorn Livsmiljö Gävles medarbetares uppgift att genomföra arbetet med att byta ut lyktstolpar och belysning på cykelvägarna.

Vilken nämnd styr sektorn?

Kommunstyrelsen styr Styrning och stöd Gävle.

Utbildningsnämnden styr Utbildning Gävle.

Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden styr Livsmiljö Gävle.

Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden och Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden styr Välfärd Gävle.

Jävsnämnden, valnämnden och överförmyndarnämnden

Det finns tre nämnder som inte ansvarar för sådan verksamhet att de kräver en egen sektor. Läs mer om jävsnämnden, valnämnden och överförmyndarnämnden.